Jasmina Alagič aj Attila Végh sa na svojich instagramových profiloch rozhorčili, že v dôsledku podpory Petra Pellegriniho prišli o spolupráce. Značky však na tento krok mali pravdepodobne plné právo.
„Vzhľadom na situáciu pred prezidentskými voľbami a po nich, na postoj a na vyjadrenia Jasminy na jej sociálnych sieťach sa klient rozhodol spoluprácu s Jasminou nezačať,“ píše sa v mailovej komunikácii, ktorú v stredu zverejnila známa moderátorka na svojom Instagrame.
To, že s ňou značka Rauch odmietla spolupracovať pre jej politické presvedčenie, označila za „šikanu“. „Toto je tá sloboda slova,“napísala Jasmina pod príspevok a dodala, že bude kontaktovať svojich právnikov, aby poslali list priamo do rakúskej centrály spoločnosti.
O deň skôr rozhorčila podobná správa aj MMA zápasníka Attlilu Végha, s ktorým rozviazala spoluprácu automobilová značka Renault, lebo vo voľbách podporil Petra Pellegriniho. Renault v oficiálnej správe pre zápasníkovho manažéra napísal, že jeho ambasádori by mali byť politicky neaktívni. Végh rozhodnutie značky označil „za návrat komunizmu“.
Naozaj však ide o „porušenie slobody slova“ či nebodaj „cenzúru“, ako influenceri naznačujú? Kedy a za akých podmienok môžu firmy ukončiť spolupráce so svojimi ambasádormi, sme sa opýtali odborníka na marketingovú komunikáciu.
V Refresheri ti pravidelne prinášame kvalitný obsah z domova aj zo sveta. Reagujeme pritom na aktuálne témy, ktoré hýbu spoločnosťou. Ak sa ti naša práca páči, podpor nás vstupom do klubu Refresher+.
Je iba na značkách, kto bude ich ambasádorom
Podľa slov odborníka na marketingovú komunikáciu Pavla Minára má každá značka slobodu rozhodnúť sa, s kým bude a nebude spolupracovať. „To isté však platí aj naopak, každý influencer má právo spoluprácu odmietnuť,“ dodal marketér.
Aj keď sa slovenskí influenceri sťažujú na zrušenie spoluprác po prejavení svojho politického názoru a označujú to za „porušenie slobody slova“, podľa odborníka nie je takáto reakcia zo strany značiek neobvyklá.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aké podmienky si do zmlúv o spolupráci zvyčajne dávajú firmy.
- Či býva v zmluvách napísané, že ambasádor musí byť apolitický.
- Prečo je podľa odborníka na marketing spolupráca s influencermi rizikom.
- Ako podľa sociológa ovplyvnila túto kazu polarizácia verejnosti.
- Či bude verejnosť takto polarizovaná aj naďalej alebo len v týchto dňoch v súvislosti s výsledkami nedávnych prezidentských volieb.