Švédsko patrí v rámci čitateľských schopností dlhodobo k vysoko nadpriemerným krajinám.
Švédske školy sa od začiatku školského roka čiastočne vracajú k papierovým učebniciam a písaniu rukou. Podľa The Guardian plánujú menej času venovať tabletom, vyhľadávaniu informácií na internete a písaniu pomocou klávesnice.
Návrat k tradičným formám výučby je reakciou ministerstva školstva, podľa ktorého vedie priskoré zavádzanie digitálnych metód k obmedzeniu základných zručností. K hlasným kritikom tabletov patrí ministerka Lotta Edholmová, ktorá je odhodlaná zrušiť rozhodnutie švédskej štátnej vzdelávacej agentúry, podľa ktorej majú byť elektronické zariadenia v materských školách povinné.
Švédska vláda v snahe zastaviť pokles čitateľských schopností oznámila na tento rok investíciu 57 miliónov eur do učebníc. Ďalších 42 miliónov má byť investovaných v rokoch 2024 a 2025.
„Existujú jasné vedecké dôkazy, že digitálne prístroje skôr oslabujú, než posilňujú schopnosti študentov sa niečo naučiť,“ uviedol minulý mesiac švédsky Karolinska Institutet. „Domnievame sa, že by žiaci mali znovu získavať znalosti predovšetkým z tlačených učebníc a od učiteľov, nie primárne z voľne dostupných, neoverených internetových zdrojov,“ dodal rešpektovaný inštitút.
Hoci sa švédske deti stále pohybujú v čitateľských zručnostiach PIRLS nad európskym priemerom, medzi rokmi 2016 a 2021 si pohoršili z 555 na 544 bodov. Za rovnaké obdobie sa vedúci Singapur zlepšil z 576 na 587 bodov.