Veronika Dlesková
10. mája 2023 o 20:43

Si potomkom neandertálca? Vedci prezradili, podľa čoho sa to dá zistiť

Si potomkom neandertálca? Vedci prezradili, podľa čoho sa to dá zistiť
Zdroj: Flickr/dsdsdsdsdsds/na voľné použitie

Vedci skúmali viac než 6-tisíc dobrovoľníkov z Latinskej Ameriky. Prišli na to, že veľkosť nosa od koreňa k nosným dierkam môže u človeka určiť, či boli medzi jeho predkami aj neandertálci.

Tím vedcov prišiel na to, že ľudia, ktorí majú väčší nos, môžu mať medzi svojimi predkami neandertálcov. Vyplýva to zo štúdie, ktorú zverejnili v odbornom časopise Communications Biology. Na výskume sa zúčastnilo viac než 6-tisíc dobrovoľníkov pochádzajúcich prevažne z Brazílie, Čile, Kolumbie, Mexika a Peru. Zúčastnení majú zmiešaných európskych, indiánskych, juhoamerických a afrických predkov. Na webe Nature to uviedli autori štúdie.

„V posledných pätnástich rokoch, keď bol sekvenovaný neandertálsky genóm, sme sa dozvedeli, že naši priami predkovia sa pravdepodobne skrížili s neandertálcami a zanechali nám malé kúsky ich DNA,“ uviedol jeden z autorov štúdie Kaustubh Adhikari z University College London.

Tvar a veľkosť nosa závisia od podnebia, v ktorom žijeme

„Naše nosy nám pomáhajú regulovať teplotu a vlhkosť vzduchu, ktorý vdychujeme. Preto sú rôzne tvarované nosy vhodnejšie do určitých podnebných pásiem,“ uviedol jeden z autorov štúdie Qing Li z Fudanskej univerzity. „Je možné, že gén, ktorý sme zdedili od neandertálcov, ľuďom pomohol adaptovať sa na chladnejšie podnebie v dobe, keď naši predkovia začali opúšťať Afriku,“ dodal Li.

Neandertálci vyhynuli asi pred 40 000 rokmi a sú tak jedným z najmladších druhov hominidov, ktorý vymrel.