Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
Barbora Fábryová
30. júla 2024 o 17:06
Čas čítania 1:29

PREHĽAD: Veľmi ľahko môžeš prísť o peniaze. Inšpekcia upozorňuje, na čo si máš dať pozor, keď nakupuješ cez internet

Kategória:
Slovensko
Uložiť Uložené

Slovenská obchodná inšpekcia varuje pred podvodnými internetovými obchodmi.

  • Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) radí ľuďom, aby si pred uskutočnením nákupu z e-shopu skontrolovali skúsenosti iných zákazníkov. V prípade, ak žiadne neexistujú alebo sú iba negatívne, mali by sa mať na pozore.
  • Nakupujúci si môže skontrolovať aj údaje o predávajúcom na stránke Obchodného registra www.orsr.sk alebo Živnostenského registra www.zrsr.sk.
  • Zákazník by sa mal mať na pozore aj v prípade, ak sú na e-shope produkty výrazne lacnejšie ako na konkurenčných weboch. Môže ísť o falzifikáty alebo je cena jasným dôkazom toho, že e-shop ani po prijatí platby tovar neodošle.

Prečo je to dôležité: Podvodné e-shopy môžu zákazníkov pripraviť o peniaze bez doručenia objednaného tovaru. Informujeme o tom, aby sme pomohli spotrebiteľom vyhnúť sa týmto finančným stratám.

Citát:  „Vo väčšine prípadov e-shopy ponúkajú zákazníkom viacero možností platby. Okrem platby vopred umožňujú aj platbu pri doručení tovaru (dobierka). Ak e-shop požaduje platbu vopred, spotrebiteľ by mal zaplatiť len vtedy, ak si je istý, že vstupuje do právneho vzťahu s dôveryhodným dodávateľom. Pri platbe systémom PayPal alebo platobnou kartou existujú možnosti, ako sa domáhať vrátenia peňazí, pokiaľ vám tovar nie je doručený,“ informuje SOI.

Širší kontext: Spotrebitelia by si pri nákupe mali všímať viacero vecí. Patria medzi ne chýbajúce obchodné podmienky či zlá jazyková úprava.


Spotrebitelia by si mali všímať predovšetkým:

– zlú jazykovú úpravu, gramatické chyby, nesprávnu štylizáciu (často ide o preklady, vytvorené internetovým prekladačom);

– požiadavky predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých predtým spotrebiteľa neinformoval (clo, poistenie, náklady na balné, atď.);

– ponuku na nákup zasielanú prostredníctvom nevyžiadanej pošty;

– predávajúci požaduje údaje o bankovej karte, prípadne prístupové údaje k internetovému bankovníctvu;

– chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi e-shopu, respektíve predávajúcom – z webovej stránky nie je jasné, s kým spotrebiteľ uzatvára kúpnu zmluvu a voči komu si tak môže uplatňovať svoje spotrebiteľské práva;

– chýbajúce obchodné podmienky, nezverejnený reklamačný poriadok vrátane informácií o tom, kam je potrebné zaslať reklamovaný tovar;

– nesplnené informačné povinnosti, najmä vo vzťahu k možnosti odstúpenia od zmluvy do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru bez udania dôvodu;

– obchodné podmienky, prípadne reklamačný poriadok sú v rozpore so zákonom;

– e-shop vzbudzuje dojem, že ide o slovenského prevádzkovateľa, resp. predávajúceho, je však prevádzkovaný subjektom z iného členského štátu EÚ, prípadne z krajiny mimo EÚ, čo môže podstatným spôsobom sťažovať uplatňovanie spotrebiteľských práv (napríklad odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu, reklamácie...).
Domov
Zdieľať
Diskusia