Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Barbora Fábryová
30. júla 2024 o 17:06
Čas čítania 1:29

PREHĽAD: Veľmi ľahko môžeš prísť o peniaze. Inšpekcia upozorňuje, na čo si máš dať pozor, keď nakupuješ cez internet

Kategória:
Slovensko
Uložiť Uložené

Slovenská obchodná inšpekcia varuje pred podvodnými internetovými obchodmi.

  • Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) radí ľuďom, aby si pred uskutočnením nákupu z e-shopu skontrolovali skúsenosti iných zákazníkov. V prípade, ak žiadne neexistujú alebo sú iba negatívne, mali by sa mať na pozore.
  • Nakupujúci si môže skontrolovať aj údaje o predávajúcom na stránke Obchodného registra www.orsr.sk alebo Živnostenského registra www.zrsr.sk.
  • Zákazník by sa mal mať na pozore aj v prípade, ak sú na e-shope produkty výrazne lacnejšie ako na konkurenčných weboch. Môže ísť o falzifikáty alebo je cena jasným dôkazom toho, že e-shop ani po prijatí platby tovar neodošle.

Prečo je to dôležité: Podvodné e-shopy môžu zákazníkov pripraviť o peniaze bez doručenia objednaného tovaru. Informujeme o tom, aby sme pomohli spotrebiteľom vyhnúť sa týmto finančným stratám.

Citát:  „Vo väčšine prípadov e-shopy ponúkajú zákazníkom viacero možností platby. Okrem platby vopred umožňujú aj platbu pri doručení tovaru (dobierka). Ak e-shop požaduje platbu vopred, spotrebiteľ by mal zaplatiť len vtedy, ak si je istý, že vstupuje do právneho vzťahu s dôveryhodným dodávateľom. Pri platbe systémom PayPal alebo platobnou kartou existujú možnosti, ako sa domáhať vrátenia peňazí, pokiaľ vám tovar nie je doručený,“ informuje SOI.

Širší kontext: Spotrebitelia by si pri nákupe mali všímať viacero vecí. Patria medzi ne chýbajúce obchodné podmienky či zlá jazyková úprava.


Spotrebitelia by si mali všímať predovšetkým:

– zlú jazykovú úpravu, gramatické chyby, nesprávnu štylizáciu (často ide o preklady, vytvorené internetovým prekladačom);

– požiadavky predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých predtým spotrebiteľa neinformoval (clo, poistenie, náklady na balné, atď.);

– ponuku na nákup zasielanú prostredníctvom nevyžiadanej pošty;

– predávajúci požaduje údaje o bankovej karte, prípadne prístupové údaje k internetovému bankovníctvu;

– chýbajúce informácie o prevádzkovateľovi e-shopu, respektíve predávajúcom – z webovej stránky nie je jasné, s kým spotrebiteľ uzatvára kúpnu zmluvu a voči komu si tak môže uplatňovať svoje spotrebiteľské práva;

– chýbajúce obchodné podmienky, nezverejnený reklamačný poriadok vrátane informácií o tom, kam je potrebné zaslať reklamovaný tovar;

– nesplnené informačné povinnosti, najmä vo vzťahu k možnosti odstúpenia od zmluvy do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru bez udania dôvodu;

– obchodné podmienky, prípadne reklamačný poriadok sú v rozpore so zákonom;

– e-shop vzbudzuje dojem, že ide o slovenského prevádzkovateľa, resp. predávajúceho, je však prevádzkovaný subjektom z iného členského štátu EÚ, prípadne z krajiny mimo EÚ, čo môže podstatným spôsobom sťažovať uplatňovanie spotrebiteľských práv (napríklad odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu, reklamácie...).
Domov
Zdieľať
Diskusia