V čase vysokej inflácie je príchod značky s lacným tovarom obrovským lákadlom.
Írsky fast fashion reťazec Primark dnes otvoril svoju prvú predajňu na Slovensku. Vo svete ich má už 425, zamestnáva viac ako 70 000 ľudí a Slovensko je 16. trhom, kde značka aktuálne pôsobí.
Hoci sa jeho brány oficiálne otvorili až o desiatej hodine, zamestnanci predajne tancovali na hlasnú hudbu už pred pol desiatou a modrým vlajočkami s logom značky mávali tak neúnavne, že sa človek chvíľami cítil ako na športovom zápase.
Pred vchodom do predajne sa pomaly zbierali desiatky ľudí. Niet sa čomu čudovať, keďže otvorenie predajne Primarku bolo najhlučnejšou udalosťou otvorenia novej časti Eurovey. Pred vchodom sa preto zbierali nielen ľudia, ktorí sa tešili na nákupy, ale aj tí, ktorí prekvapene nazerali na divoké tance vnútri.
Po prestrihnutí pásky zamestnanci predajne vytvorili koridor, ktorého stredom najskôr tanečným krokom prechádzali hore-dole zamestnanci a za bujarého potlesku aj prví zákazníci.
Topánky za cenu litra benzínu
Hlavným mottom značky je ponúkať štýlové módne kúsky za čo najprijateľnejšie ceny. V prvej predajni sme našli letné šľapky za 1,30 eura, tričká s cenami okolo troch eur alebo legíny za štyri eurá.
Sú to ceny, ktoré sa v iných fast fashion reťazcoch objavia na visačkách len počas najväčších zliav. Miestami boli dokonca nižšie ako ceny oblečenia v sekáčoch. Okrem oblečenia predajňa ponúka aj množstvo bytových doplnkov, topánok a kozmetiky.
V čase, keď ceny v obchodoch rastú už viac ako rok, to môže znieť ako neodolateľná ponuka. Počas otvorenia však väčšina ľudí prišla viac-menej zo zvedavosti, ale našlo sa aj pár takých, ktorí mali pár minút po otvorení plné košíky.
Entuziazmus zamestnancov pretrvával aj po otvorení predajne. Neprestajne pobehovali medzi zákazníkmi a predstavovali im jednotlivé oddelenia obchodu.
Pri kope tričiek za tri eurá stáli dve staršie dámy, ktoré sa rozhodovali, či si vezmú biele alebo fialové tričká. „Tri eurá? To sa oplatí,“ povedala jedna z dám a rozšafne hodila do košíka obe.
S fast fashion ma nespájajte
Pred pár týždňami otvoril svoje brány aj lacný diskontný reťazec Action, kde sme sa rovnako ako dnes v Primarku pýtali zákazníkov, čo nakupujú a prečo ich značka oslovila.
Na oboch miestach sme sa stretli s rovnakým fenoménom, keď do predajne medzi prvými prišli dievčatá s drahými kabelkami, ktoré zväčša pokukávali po basic kúskoch, popritom však starostlivo striehli na objektívy fotografov, aby ich v predajni nezachytili.
„Nechcem byť spájaná s fast fashion,“ povedalo kolegyni jedno z nich v Actione, keď sa s ním pokúsila nahrať krátky rozhovor na sociálne siete.
S podobnými reakciami sme sa stretli aj dnes. Na druhej strane jedna zo zákazníčok nám nadšene povedala, že v Primarku nenakupuje prvýkrát a je spokojná s kvalitou a najmä cenami oblečenia. Značka má však okrem svojich fanúšikov aj veľkých odporcov, ktorí často poukazujú na škodlivosť fast fashion reťazcov.