Problémy nenastali priamo na strane kuriérskej služby, ale na strane lodných spoločností, ktoré tovar prevážajú.
Nemecká logistická spoločnosť DHL Group odporúča klientom, aby podrobne preskúmali riadenie svojich dodávok, najmä v prípade, že ich trasa vedie cez Červené more. Lodné spoločnosti odklonili totiž svoje plavidlá z tejto oblasti a presmerovali ich na dlhšiu plavbu okolo Južnej Afriky.
DHL Group neprevádzkuje lode, ale využíva ich na prepravu kontajnerov. Nemecká spoločnosť ponúka lietadlá, vlaky a nákladné autá na prepravu tovaru po celom svete.
„Všeobecne odporúčame našim zákazníkom, aby dôkladne preskúmali svoju stratégiu zásob a v prípade potreby ju upravili,“ uviedla DHL Group v komentároch zaslaných e-mailom a dodala, že zákazníkom dokáže poskytnúť alternatívy, ako je letecká nákladná alebo železničná doprava.
Prečo odkláňajú lode prevážajúce tovar?
Medzinárodný námorný obchod skomplikovali útoky jemenských húsíjských povstalcov na lode v Červenom mori. Veľké lodné spoločnosti, akými sú Maersk a Hapag-Lloyd, preto nedávno presmerovali svoje plavidlá z najkratšej cesty z Ázie do Európy cez Suezský prieplav na dlhšiu trasu okolo Južnej Afriky a Mysu dobrej nádeje. To podľa odhadu spoločnosti Ovrsea predĺži cestu medzi Áziou a Európou v priemere o 10 až 20 dní.
Nemecká asociácia maloobchodníkov HDE však v pondelok uviedla, že nepredpokladá žiadne výrazné problémy s dodávkami v krátkodobom ani strednodobom horizonte. Tvrdí, že dodávateľské reťazce sa v uplynulých rokoch stali odolnejšie po pandémii ochorenia COVID-19, preto neočakáva prázdne regály alebo zvýšenie cien.
Ako to ovplyvní dodávanie balíkov?
Ani nemecká logistická asociácia DSLV neočakáva veľké dôsledky pre nemeckú ekonomiku, napríklad na spotrebiteľské ceny. Poukázala pritom na „veľmi nízke“ sadzby za prepravu z Ázie do Európy.
Hoci DLSV uznala, že dodávky budú meškať, nemyslí si, že by sa dodávateľské reťazce mohli rozpadnúť ako pred pár rokmi, keď globálnu ekonomiku najprv zasiahli dôsledky pandémie a následne vojna na Ukrajine.
„Prepravcovia, lodné spoločnosti a maloobchodníci sa poučili z minulosti. Námorné dodávateľské reťazce sú teraz diverzifikovanejšie a odolnejšie,“ dodala DSLV.