Väčšina vlakov je vybavená klimatizáciou, no 20 percent regionálnych vlakov ňou nedisponuje.
- Horúčavy aktuálne neovplyvňujú železnice.
- ZSSK však upozorňuje, že situácia sa pre očakávané horúčavy môže zmeniť.
- Vysoké teploty môžu negatívne ovplyvniť pohodlie cestujúcich, vlaky na tratiach, ale aj ich meškanie.
Prečo je to dôležité: Vlaky využíva na prepravu veľké množstvo Slovákov. Horúčavy môžu narušiť pohodlie cestujúcich a ovplyvniť meškanie vlakov. Vysoké teploty spôsobujú rozťahovanie železných koľajníc, čo môže viesť k ich deformácii a narušeniu vlakovej dopravy.
Citát: „V rámci zachovania komfortu vo vlakoch Železničnej spoločnosti Slovensko aj v lete je 100 percent diaľkových denných vlakov ZSSK a približne 80 percent regionálnych vlakov vybavených klimatizáciou,“ povedal hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Dominik Drevický.
Širší kontext: Drevický odporučil sledovať profil ZSSK na sociálnej sieti či jej webovú stránku, kde zverejňuje aktuálne informácie o meškaniach a operatívnych zmenách.
Nastavenie systému klimatizácie podľa ZSSK dbá, aby nenastal teplotný šok pri vyšších vonkajších teplotách. „Regulácia, na ktorú vplýva viacero faktorov (vonkajšia teplota, vnútorná teplota, úroveň CO₂, rýchlosť prúdenia vzduchu, obsaditeľnosť vo vozni a podobne), je plne automatická,“ ozrejmil hovorca.
Zároveň v záujme zdravia cestujúcich vo vlakoch sa musí zohľadňovať rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou, ktorý by mal byť maximálne sedem stupňov Celzia. Ak je vonkajšia teplota napríklad 35 stupňov Celzia, teplota v priestoroch pre cestujúcich nesmie byť nižšia ako 27 stupňov Celzia.