Bývalý minister školstva vyzval školy, aby sa zapojili do novej výzvy.
Bývalý minister školstva Branislav Gröhling tvrdí, že ak škola začne učiť bez povinných domácich úloh, je motivovaná učiť inovatívne, moderne a prakticky. Zároveň vyzval školy na zapojenie sa do výzvy bez domácich úloh počas mája.
„V máji si môžu školy vyskúšať, ako je to fungovať bez povinných domácich úloh,“ uviedol Gröhling. Priblížil, že výhodou nie je len odbremenenie rodičov a žiakov či poskytnutie viac voľného času. „Zmyslom aktivity je, aby sa žiak naučil učivo priamo v triede,“ skonštatoval.
„Na hodinách nie je podstatné, či sa učivo odučilo, ale či ho každý žiak pochopil,“ uviedol. Ako tvrdí, školy, ktoré už teraz fungujú bez povinných domácich úloh, ich zadávajú iba zriedka. Gröhling momentálne eviduje takéto školy v rôznych mestách po celom Slovensku a postupne sa podľa neho pridávajú ďalšie.
Školy by podľa jeho slov zavedenie vyučovania bez domácich úloh mali prerokovať na pedagogickej rade, vysvetliť prínos a zmysel zmeny a inšpirovať sa už existujúcimi školami. „Následne to treba vysvetliť rodičom a žiakom,“ doplnil. Škola si podľa neho určí fixný čas, napríklad mesiac máj, a po mesiaci zhodnotí negatíva a pozitíva.
Reakcia ministerstva bola rýchla
Ministerstvo školstva v reakcii na výzvu Gröhlinga uviedlo, že podoba domácich úloh a ich využívanie patrí ku kultúre školy. Nebolo by vhodné, aby rezort školstva dával v tomto zmysle nejaké usmernenia.
„Učiteľ má právo na výber a uplatňovanie pedagogických metód, foriem a didaktických prostriedkov výchovy a vzdelávania,“ uviedol rezort školstva. MŠVVaŠ podotklo, že ak sa učiteľ rozhodne využívať domáce úlohy, je toto jeho právo limitované ustanovením zákona, ktoré garantuje žiakovi právo na organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny.
„Pojem domáca úloha nie je v legislatíve definovaný,“ ozrejmil rezort. Slovné spojenie sa podľa jeho slov používa na označenie práce, ktorú zadá učiteľ žiakom s tým, že ju majú vykonať mimo vyučovacieho času.
Dočasne poverený minister školstva Ján Horecký vo februári podotkol, že domáce úlohy nemajú nahrádzať vzdelávanie v škole. Ak školy podľa neho dokážu nastaviť systém tak, že deti dostanú priestor priamo v škole aj na individuálnu prácu, tak potom nepotrebujú domáce úlohy doma.