V Poľsku od začiatku roka zatvorili 1 600 malých obchodov.
Čoraz viac malých obchodov v Poľsku ukončuje svoju činnosť a situácia sa pravdepodobne bude len zhoršovať. Zo štúdie analytickej spoločnosti Dun & Bradstreet Poland, ktorú citoval v utorok denník Rzeczpospolita, vyplýva, že v prvých šiestich mesiacoch roka 2024 bolo zatvorených 1 600 obchodov a ďalších 5 200 dočasne pozastavilo svoju činnosť.
Z 28 maloobchodných odvetví zaznamenalo pokles počtu predajní 21. Dotklo sa to najmä obchodov s potravinami a odevmi. „Nezávislé obchody, ktoré nie sú súčasťou reťazcov, zanikajú,“ uviedol pre denník Maciej Ptaszynski, prezident Poľskej obchodnej komory.
„Pôsobenie v rámci skupiny prinajmenšom so základňou, ktorú poskytuje distribútor, je jednoduchšie, pričom konkurencia na trhu je v dôsledku praktík veľkých reťazcov stále tvrdá,“ dodal. Za ďalší dôvod poklesu označil Ptaszynski problém s nástupníctvom. „Mladšia generácia, ktorá videla, ako jej rodičia bojujú o udržanie rodinného podniku, je čoraz menej ochotná v tom pokračovať,“ vysvetlil.
Denník Rzeczpospolita poukázal aj na vplyv inflácie, ktorá zasiahla nezávislých maloobchodníkov, ako aj hypermarkety. Napríklad sieť Carrefour v marci v Poľsku prevádzkovala 813 predajní, čo je o 28 menej ako na konci roka 2023.