O problémoch v železniciach sa diskutuje čoraz častejšie.
Generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Alexander Sako pre Denník N opísal svoje takmer 2-ročné pôsobenie na čele druhého najväčšieho zamestnávateľa v krajine. Pri snahe reformovať železnice, ktoré v súčasnosti fungujú na zastaralých princípoch, natrafil na viacero problémov.
Ak podľa Saka nenájde zdroje na zvýšenie platov, o pár rokov hrozí kolaps ŽSR. Výsledkom budú meškania alebo rovno škrtanie železničných spojení, pretože trate či stanice nebude mať kto obsluhovať. „Máme pätnásť minút po dvanástej, aby sme niečo robili,“ tvrdí.
Najväčším problémom, ktorý vníma, je to, že sa železniciam dlhodobo nedarí prilákať nových ľudí. „Priemerný vek pracovníkov ŽSR už teraz dosahuje 50 rokov, pričom bežne v nej pracujú aj ľudia v dôchodkovom veku,“ povedal. Výrazne je to viditeľné najmä na západnom Slovensku, kde najmä platovo nevedia konkurovať ostatným zamestnávateľom.
Generálny riaditeľ chce vo firme konsolidovať. Jedným zo spôsobov je aj prepúšťanie pracovníkov, keďže podľa jeho zistení je veľa pracovných pozícií vytvorených účelovo. V ideálnom prípade hovorí o 500 až 1 000 pracovných miestach. „Niektorí si tu zvykli vytvárať miesta pre kamarátov, kamarátky, manželky. A my potom dumáme nad tým, čo vlastne robí niekto na pozícii ‚manažér produktu‘,“ tvrdí Sako.
Generálny riaditeľ verí, že viaceré zo zmien by sa mohli uskutočniť už do konca tohto roka. Spolieha sa aj na tlak zo strany verejnosti a dúfa v podporu zo strany ministerstva dopravy či ministerstva financií.
Prečítaj si aj tieto články:
