TASR
3. augusta 2023 o 20:28

Vedci zrekonštruovali tvár najstaršej ženy druhu Homo sapiens. Prišli s prekvapivým zistením

Lebku ženy našli v 50. rokoch v českej jaskyni.

Autori novej štúdie zrekonštruovali tvár najstaršej známej ženy druhu Homo sapiens. Jej lebka sa volá „Zlatý kůň“ podľa kopca nad jaskyňou v Česku, kde ju v 50. rokoch našli, informuje web Live Science.

Poškodenú ľudskú lebku archeológovia objavili v systéme Koněpruských jaskýň v Českom krase. Tvorili ju dve samostatné časti a v čase nálezu sa preto usudzovalo, že každá patrila inému jedincovi. Až sekvenovanie genómu oboch častí o desaťročia neskôr určilo, že patrila jedinej žene, ktorá žila pred asi 45-tisíc rokmi. Zároveň to bol najstarší doteraz sekvenovaný genóm druhu Homo sapiens.

Analýza DNA tiež odhalila, že asi tri percentá jej genómu pochádzajú od neandertálskych predkov. Aj keď sa o genetike ženy už veľa zistilo, pravdepodobnú fyzickú podobu jej tváre sa podarilo vytvoriť až minulý mesiac.

Výskumníci použili údaje z niekoľkých tomografických (CT) skenov lebky, ktoré sú súčasťou online databázy. Mnoho úlomkov chýba vrátane veľkej časti ľavej strany tváre.

Čítaj na ďalšej strane