Slovensko hlasovalo proti prijatiu tohto právneho predpisu.
Krajiny Európskej únie v pondelok definitívne schválili nariadenie o znížení emisií oxidu uhličitého z motorov ťažkých úžitkových vozidiel. Väčšina z nich bude musieť byť od roku 2040 bez emisií.
Nové nariadenie rozširuje to existujúce a po novom sa vzťahuje aj na všetky nové ťažké nákladné vozidlá s certifikovanými emisiami CO2 – vrátane menších nákladných vozidiel, mestských autobusov či prívesov.
Detaily schváleného nariadenia
Nariadenie presadzuje zníženie emisií CO2 z nových ťažkých nákladných vozidiel do roku 2040 až o 90 percent. To znamená, že výrobcovia budú musieť predávať veľký podiel nákladných áut úplne bez emisií CO2 – vrátane elektrovozidiel a vozidiel na vodíkové palivo. Slovensko hlasovalo proti prijatiu tohto právneho predpisu.
Výrobcovia nákladných vozidiel zároveň budú musieť do roku 2030 znížiť emisie CO2 svojich vozových parkov o 45 percent (namiesto doterajšieho cieľa 30 percent) a do roku 2035 o 65 percent.
Nariadenie sa týka aj pravidiel pre mestské autobusy. Do roku 2030 bude musieť mať 90 percent nových mestských autobusov predávaných v EÚ nulové emisie, pričom v roku 2035 sa tento cieľ zvýši na 100 percent. Účinnosť a vplyv zmeneného a doplneného nariadenia preskúma Európska komisia v roku 2027.
Ktoré krajiny boli proti?
V pondelkovom hlasovaní sa proti tejto politike postavili len Taliansko, Poľsko a Slovensko, Česká republika sa zdržala hlasovania, uviedol pre agentúru Reuters jeden z predstaviteľov EÚ.
Väčšina nákladných vozidiel na európskych cestách v súčasnosti jazdí na naftu. Jej spaľovaním sa produkujú emisie skleníkových plynov a látky znečisťujúce ovzdušie, ktoré spôsobujú rakovinu pľúc a respiračné ochorenia, pripomína Reuters. Ťažké nákladné vozidlá pritom produkujú štvrtinu emisií z cestnej dopravy v Európe.