Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
TASR
13. mája 2024 o 16:58
Čas čítania 1:01

Blíži sa koniec nafty? EÚ schválila nové prísne pravidlá, týkajú sa mnohých vozidiel

Kategória:
Zahraničie
Uložiť Uložené

Slovensko hlasovalo proti prijatiu tohto právneho predpisu.

Krajiny Európskej únie v pondelok definitívne schválili nariadenie o znížení emisií oxidu uhličitého z motorov ťažkých úžitkových vozidiel. Väčšina z nich bude musieť byť od roku 2040 bez emisií. 

Nové nariadenie rozširuje to existujúce a po novom sa vzťahuje aj na všetky nové ťažké nákladné vozidlá s certifikovanými emisiami CO2 – vrátane menších nákladných vozidiel, mestských autobusov či prívesov.

Detaily schváleného nariadenia

Nariadenie presadzuje zníženie emisií CO2 z nových ťažkých nákladných vozidiel do roku 2040 až o 90 percent. To znamená, že výrobcovia budú musieť predávať veľký podiel nákladných áut úplne bez emisií CO2 – vrátane elektrovozidiel a vozidiel na vodíkové palivo. Slovensko hlasovalo proti prijatiu tohto právneho predpisu. 

Výrobcovia nákladných vozidiel zároveň budú musieť do roku 2030 znížiť emisie CO2 svojich vozových parkov o 45 percent (namiesto doterajšieho cieľa 30 percent) a do roku 2035 o 65 percent.

Nariadenie sa týka aj pravidiel pre mestské autobusy. Do roku 2030 bude musieť mať 90 percent nových mestských autobusov predávaných v EÚ nulové emisie, pričom v roku 2035 sa tento cieľ zvýši na 100 percent. Účinnosť a vplyv zmeneného a doplneného nariadenia preskúma Európska komisia v roku 2027.

Ktoré krajiny boli proti? 

V pondelkovom hlasovaní sa proti tejto politike postavili len Taliansko, Poľsko a Slovensko, Česká republika sa zdržala hlasovania, uviedol pre agentúru Reuters jeden z predstaviteľov EÚ.

Väčšina nákladných vozidiel na európskych cestách v súčasnosti jazdí na naftu. Jej spaľovaním sa produkujú emisie skleníkových plynov a látky znečisťujúce ovzdušie, ktoré spôsobujú rakovinu pľúc a respiračné ochorenia, pripomína Reuters. Ťažké nákladné vozidlá pritom produkujú štvrtinu emisií z cestnej dopravy v Európe.

Anketa:
Čo poháňa tvoje auto? 
Nafta. 
Benzín.
Elektromotor. 
Hlasovať
Nafta. 
67 %
845 Hlasov
Benzín.
31 %
386 Hlasov
Elektromotor. 
2 %
25 Hlasov
Ilustračná fotka.
Ilustračná fotka. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič
Domov
Zdieľať
Diskusia