Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
TASR
13. mája 2024 o 16:58
Čas čítania 1:01

Blíži sa koniec nafty? EÚ schválila nové prísne pravidlá, týkajú sa mnohých vozidiel

Kategória:
Zahraničie
Uložiť Uložené

Slovensko hlasovalo proti prijatiu tohto právneho predpisu.

Krajiny Európskej únie v pondelok definitívne schválili nariadenie o znížení emisií oxidu uhličitého z motorov ťažkých úžitkových vozidiel. Väčšina z nich bude musieť byť od roku 2040 bez emisií. 

Nové nariadenie rozširuje to existujúce a po novom sa vzťahuje aj na všetky nové ťažké nákladné vozidlá s certifikovanými emisiami CO2 – vrátane menších nákladných vozidiel, mestských autobusov či prívesov.

Detaily schváleného nariadenia

Nariadenie presadzuje zníženie emisií CO2 z nových ťažkých nákladných vozidiel do roku 2040 až o 90 percent. To znamená, že výrobcovia budú musieť predávať veľký podiel nákladných áut úplne bez emisií CO2 – vrátane elektrovozidiel a vozidiel na vodíkové palivo. Slovensko hlasovalo proti prijatiu tohto právneho predpisu. 

Výrobcovia nákladných vozidiel zároveň budú musieť do roku 2030 znížiť emisie CO2 svojich vozových parkov o 45 percent (namiesto doterajšieho cieľa 30 percent) a do roku 2035 o 65 percent.

Nariadenie sa týka aj pravidiel pre mestské autobusy. Do roku 2030 bude musieť mať 90 percent nových mestských autobusov predávaných v EÚ nulové emisie, pričom v roku 2035 sa tento cieľ zvýši na 100 percent. Účinnosť a vplyv zmeneného a doplneného nariadenia preskúma Európska komisia v roku 2027.

Ktoré krajiny boli proti? 

V pondelkovom hlasovaní sa proti tejto politike postavili len Taliansko, Poľsko a Slovensko, Česká republika sa zdržala hlasovania, uviedol pre agentúru Reuters jeden z predstaviteľov EÚ.

Väčšina nákladných vozidiel na európskych cestách v súčasnosti jazdí na naftu. Jej spaľovaním sa produkujú emisie skleníkových plynov a látky znečisťujúce ovzdušie, ktoré spôsobujú rakovinu pľúc a respiračné ochorenia, pripomína Reuters. Ťažké nákladné vozidlá pritom produkujú štvrtinu emisií z cestnej dopravy v Európe.

Anketa:
Čo poháňa tvoje auto? 
Nafta. 
Benzín.
Elektromotor. 
Hlasovať
Nafta. 
67 %
845 Hlasov
Benzín.
31 %
386 Hlasov
Elektromotor. 
2 %
25 Hlasov
Ilustračná fotka.
Ilustračná fotka. Zdroj: TASR/Henrich Mišovič
Domov
Zdieľať
Diskusia