Výpadky vo verejných financiách sa odhadujú na stovky miliónov eur ročne.
Ministerstvo dopravy upozorňuje na kritický stav v oblasti cestnej dopravy. Sektor zápasí s nedostatkom profesionálnych vodičov, klesajúcim počtom registrovaných nákladných vozidiel a narastajúcimi prevádzkovými nákladmi. Výpadok vo verejných financiách sa odhaduje až na 450 miliónov eur ročne, informuje web o Peniazoch.
Vodičov je čoraz menej
Od roku 2018 výrazne klesol podiel slovenských dopravcov na výbere mýta – z viac ako 54 % na približne 46 %. Trh postupne preberajú zahraniční dopravcovia. Zároveň rapídne narastá počet chýbajúcich vodičov – z 11 700 v roku 2023 na vyše 16 400 v roku 2025. Priemerný vek vodiča je dnes 50 rokov, mladí do 25 rokov tvoria len 5 %.
Finančné prekážky sú problém
Ministerstvo vidí problém aj v nákladoch na získanie vodičského oprávnenia, ktoré môžu dosiahnuť až 4000 eur, či v daňovom a odvodovom zaťažení. K tomu sa pridajú nové náklady: od júla 2025 sa mýto zvýši o 40 % a dopravcovia budú musieť investovať do výmeny tachografov (cca 1000 € na vozidlo).
Bez štátnej podpory pre ekologickú dopravu Slovensko zaostáva
Slovensko navyše ako jedna z mála krajín EÚ neposkytuje finančnú podporu na nákup bezemisných nákladných áut, čím podľa ministerstva dopravcov znevýhodňuje v porovnaní so susednými štátmi.
Keďže problém presahuje kompetencie jedného rezortu, ministerstvo navrhuje zriadenie medzirezortnej pracovnej skupiny, ktorá by navrhla systémové riešenia na zlepšenie konkurencieschopnosti slovenských dopravcov a prechod na udržateľnú dopravu.
