Vysoké teploty ohrozujú aj cestovanie vo vlakoch.
- Pri vysokých teplotách má železničná koľajnica tendenciu predlžovať sa. Keďže na väčšine tratí Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) sú koľajnice navzájom zvarené do dlhých pásov, musí sa zamedziť predĺženiu koľajníc, aby nedošlo k vybočeniu koľaje.
- Hovorkyňa ŽSR Vladimíra Bahýlová informuje, že v súčasnosti evidujú dve vybočenia, a to v úseku Moldava nad Bodvou – Turňa nad Bodvou a Podunajské Biskupice – Nové Košariská.
- Pri vybočení dochádza k prekonaniu priečnych a pozdĺžnych odporov tuhosti koľaje. Stabilita koľaje je podľa nej zabezpečená predpisovým štrkovaním koľaje, prípadne osadením podvalových kotiev alebo opierok.
Prečo to je zaujímavé: Veľké riziko vybočenia koľaje nastáva pri dosiahnutí teploty koľajníc už pri 50 stupňoch Celzia.
Citát: „Ak by nastalo riziko vybočenia koľaje, sú zavádzané prechodné obmedzenia traťovej rýchlosti vlakov cez inkriminovaný úsek spravidla 30 až 50 kilometrov za hodinu,“ povedala Bahýlová
Širší kontext: Bahýlová priblížila, že sa zabezpečujú preventívne opatrenia, ako sú napríklad zvýšený dohľad v úsekoch tratí s potenciálnym rizikom vybočenia koľaje, teplotné pomalé jazdy a pohotovostná činnosť pre prípadný bezodkladný zásah a opravu.