V článku porovnávame sľuby, ktoré politici za svoje pôsobenie nepretavili do reality. Sociológ Václav Hřích načrtol, ako by Slovensko mohlo vyzerať, keby sa politické sľuby skutočne plnili.
Predstav si krajinu, kde človek ide do práce na osem hodín denne, jeho deti študujú na kvalitne vybavených školách a večer má čas venovať sa rodine alebo svojim záľubám. Kde mladé rodiny môžu bývať vo vlastnom byte, ktorý si dovolili vďaka dostupným hypotékam, a kde cena potravín či energií nezožiera väčšinu výplaty. Kde sú mestá aj regióny prepojené kvalitnými diaľnicami a zdravotníctvo poskytuje starostlivosť na európskej úrovni.
Podobnú víziu načrtol ešte v roku 2012 Robert Fico, keď hovoril o „slovenskom sne“. Realita roku 2024 však ukazuje úplne iný obraz. Politici v predvolebných bojoch sľubujú „hory doly“, aby sa zapáčili svojim voličom. Po zvolení ich však častokrát nezrealizujú.
Sociológ a riaditeľ agentúry AKO Václav Hřích pre Refresher povedal, že slovenskí voliči sú viac orientovaní na budúcnosť ako na minulosť. Ich rozhodovanie vo voľbách často závisí od toho, čo im politici sľubujú, nie od ich predošlých činov.
Tento prístup vedie k situácii, keď sa veľké projekty – diaľnice, školské reformy či modernizácia zdravotníctva – stávajú len marketingovými heslami, ktoré zostávajú nesplnené. V článku sa pozrieme na genézu kľúčových sľubov slovenských vlád a porovnáme ich lákavé slová s realitou, ktorej dnes čelíme.
- Prečo sú politické sľuby často len marketingovým nástrojom.
- Aké kľúčové projekty a vízie na Slovensku zostali nesplnené alebo nedokončené.
- Ako by mohlo Slovensko vyzerať, keby sa politické sľuby plnili.
- Aké oblasti sú podľa odborníka kľúčové pre prosperujúci štát.
1. Diaľnica D1 Bratislava – Košice
Sľub: Výstavba diaľnice D1, ktorá má spojiť Bratislavu s Košicami, je jedným z najdlhšie trvajúcich infraštruktúrnych projektov na Slovensku. Prvé sľuby o jej dokončení pochádzajú ešte z 90. rokov, keď vtedajší premiér Vladimír Mečiar (HZDS) deklaroval ambíciu prepojiť západ a východ krajiny diaľnicou. V roku 2001 premiér Mikuláš Dzurinda (SDKÚ) oznámil plán dokončiť diaľnicu do roku 2010. Následne v roku 2007 premiér Robert Fico (SMER-SD) sľúbil dokončenie D1 do roku 2010.
Realita: Končí sa rok 2024 a diaľnica D1 stále nie je kompletne dokončená. Kritické úseky, ako napríklad tunel Višňové alebo úsek Turany - Hubová, čelia opakovaným odkladom a problémom vo výstavbe. Hoci viacerí politici sľubovali jeho dokončenie, projekt sa neustále posúva. Štvrtá vláda Roberta Fica odhaduje, že na úplné prepojenie Bratislavy a Košíc diaľnicou D1 si Slováci počkajú ešte niekoľko rokov, pri realistických odhadoch možno celú dekádu.