Ani vo svete výskumov nie je jednotná odpoveď na otázku, či sú domáce úlohy pre deti prospešné alebo nie.
V susednom Poľsku platí od začiatku apríla nový zákon ministerstva školstva, ktorý radikálne obmedzuje robenie domácich úloh na základných školách, upozorňuje RTVS.
Žiaci prvého stupňa nebudú dostávať žiadne domáce úlohy, môžu sa naučiť raz za pol roka krátku báseň. Žiaci druhého stupňa si môžu robiť domáce úlohy na dobrovoľnej báze.
Poľská ministerka školstva Barbara Nowacka hovorí, že podľa výskumov o duševnom zdraví detí sú domáce úlohy často jedným z dôvodov ich depresií, stresu či straty záujmu o učenie. Je to podľa nej faktor, ktorý sa dá najrýchlejšie odstrániť.
Deti sa tešia, učitelia nie
Deti vyhodnotili domáce úlohy ako nezmyselné, pretože ich často len ráno odpísali alebo si odpovede prepísali z internetu. Rodičia detí si myslia, že úlohy im pomáhali s efektívnejším zapamätaním si učiva.
Poľskí učitelia majú na nový zákon negatívny názor. Podľa nich prišiel príliš narýchlo uprostred školského roka. Vláda o novom zákone podľa učiteľov málo komunikovala. „Málo sa o tom konzultovalo. Objavila sa politická vôľa a zrazu to bolo. Myslím, že sa najprv malo hovoriť s učiteľmi,“ uviedol predseda poľskej Únie učiteľov Slawomir Broniarz.
Ani vo svete výskumu nie je jednotná odpoveď na otázku, či sú domáce úlohy pre deti prospešné alebo nie. Niektorí odborníci tvrdia, že domáce úlohy sú pre žiakov málo prospešné či až zaťažujúce. Iné štúdie ukazujú, že úlohy žiakom pomáhajú rozvíjať študijné a pracovné návyky.