Expert hovorí, ako sa starať o zdravie batérie, ale aj ako správne používať pneumatiky.
- Starostlivosť o elektromobil v zime netreba podceňovať, zima býva pre elektrické autá najťažším obdobím roka. Správna starostlivosť o elektromobil v zime umožní vyhnúť sa problémom na cestách. Uviedol to Petr Vaněček, spoločný generálny riaditeľ Aures Holdings, prevádzkovateľ sietí autocentier AAA Auto a Mototechna.
- Batérie elektromobilov sa pod vplyvom nízkych teplôt podľa neho rýchlejšie vybíjajú a skracuje sa tak napríklad dojazd elektroáut.
- Priblížil, že mnohí majitelia batériových elektrických vozidiel (BEV) majú v obľube používanie tzv. celoročných pneumatík. Podľa neho je v poriadku, keď s nimi človek jazdí v meste alebo na diaľnici, avšak pri trvalom jazdení v horách alebo pri snehovej kalamite s nimi musí vodič jazdiť opatrne. Pokiaľ ľudia vedia, že budú jazdiť aj za snehom, Vaněček odporúča kúpu skutočných zimných pneumatík. „A to napriek tomu, že skracujú dojazd, za čo môže ich mäkšia zmes, ktorá však auto lepšie drží na premrznutej a klzkej vozovke,“ zdôraznil.
Citát: „Ďalšou radou je nenechávať auto stáť v zime s batériou vybitou pod 20 percentami kapacity. Nízke teploty môžu zvýšiť odpor v batérii, čo ovplyvní jej výkon. Je potrebné ju udržiavať nabitú,“ dodal Vaněček.
Širší kontext: Vášniví lyžiari, ktorí si elektromobil ešte len zháňajú, by podľa jeho slov mali zvoliť BEV s pohonom všetkých kolies. Ovládanie „štvorkolky“ na snehu je istejšie, BEV totiž bývajú výrazne ťažšie ako porovnateľné spaľovacie autá, čo ich na klzkom povrchu znevýhodňuje. „Celkovo sa správajú inak ako spaľovacie vozidlá, pri vyššej hmotnosti majú veľmi nízke ťažisko. Ovládanie mení aj ich rekuperácia alebo dokonca ovládanie jedným pedálom,“ podčiarkol Vaněček.
Upozornil, že veľkým problémom elektroáut pri nízkych teplotách je dojazd, ktorý sa podľa Americkej automobilovej asociácie znižuje v mraze o priemerne 12 %, a to pri vypnutom kúrení. So zapnutým kúrením je to dokonca o 30 až 50 %. Výhodu majú BEV s tepelným čerpadlom, ich vykurovanie spotrebováva približne 800 wattov (W) na každú hodinu kúrenia, pri vozidlách s odporovým vykurovaním je to asi 2000 W.
Keďže kúrenie v zime je energeticky náročné, oplatí sa podľa Vaněčka predhriať si vozidlo pomocou diaľkového vykurovania v čase, keď je pripojené k nabíjačke, ideálne v temperovanej garáži, ktorá znižuje vychladnutie celého vozidla.
Ak chceš vedieť viac, prečítaj si tiež: