Motivácia detí učiť sa často vychádza zo známky.
Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov (SÚŠIP) navrhuje zmeniť systém známkovania žiakov na trojstupňový model. Ten poskytuje informáciu, s akou úrovňou vedomostí prechádza žiak do ďalšieho ročníka. Vedomosti môžu byť štandardné, nadštandardné alebo blížiace sa k štandardu. Toto hodnotenie je pritom nevyhnutné doplniť aj slovným hodnotením.
„Je deň polročných vysvedčení. Pre mnohé deti, rodičov, ale aj pre pedagógov je to obdobie stresu či pocitu neprimerane ohodnotenej práce za prvý polrok školského roka. Špecificky sú známky neraz neobjektívnym ohodnotením práve pre deti, ktoré majú špeciálne potreby,“ uviedla predsedníčka SÚŠIP Svetlana Síthová.
Motívacia často vychádza zo známky
Ako doplnila podpredsedníčka únie Hana Černická, motivácia detí učiť sa často vychádza zo známky, čo podľa jej slov nepovažujú za adekvátne a zmysluplné pre neskoršie zaradenie sa do pracovného života. „Aj v práci máme rôzne formy hodnotenia výkonu, ktoré sú postavené na komplexnosti a spätnej väzbe, aby sme vedeli, na čom máme pracovať,“ podotkla.
Z únie vysvetlili, že návrh trojstupňového hodnotenia dáva priestor dieťaťu, učiteľovi i rodičovi hľadať prirodzenú motiváciu a stavať na reálnych záujmoch a silných stránkach dieťaťa. Tieto má podľa nej každé dieťa iné. Tento typ hodnotenia zároveň pomôže odbúrať neprimeranú psychickú záťaž dieťaťa z hodnotenia, dodali.
Prečítaj si aj tieto články: