Tvorcovia obsahu na Slovensku musia zdaniť aj nepeňažné príjmy, ako sú produkty získané výmenou za propagáciu.
Tvorba obsahu na sociálnych sieťach je čoraz bežnejším spôsobom obživy, ale je dôležité nezabúdať na daňové povinnosti. Aj keď nevznikne priamy peňažný príjem, treba mať na zreteli, že aj iné formy odmeny, ako tovar alebo služby, sú zdaňované. Podľa Slovenskej komory daňových poradcov sa na Slovensku každý druh odmeny za aktivitu považuje za zdaniteľný príjem.
„Mnoho mladých tvorcov na internete si stále neuvedomuje, že aj produkty zadarmo majú svoju hodnotu a ak sú poskytnuté za protihodnotu, napríklad reklamný post, ide o príjem, ktorý treba zdaniť,“ povedal daňový poradca Radovan Ihnát zo SKDP. Ak influencer správne chápe svoje podnikanie, môže si ušetriť problémy, ak si na správu daní najme odborníka.
Pre daňové účely je dôležité sledovať výšku celkového príjmu. Ak za rok 2025 presiahne 2 876,90 eura, je nutné podať daňové priznanie. Pri prijatí produktov či služieb ako protihodnoty za promóciu je potrebné zohľadniť ich trhovú hodnotu a evidovať ich ako príjem. Ukladanie zmlúv, e-mailov alebo dohôd s partnermi môže pomôcť určiť typ príjmov či rozsah spolupráce.
Príjmy podliehajú medzinárodnému zdaneniu
Príjmy z platforiem ako Facebook, YouTube, Instagram či TikTok podliehajú medzinárodnému zdaneniu. V určitých prípadoch môže byť potrebné zdaňovať príjmy aj v iných krajinách a využívať zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia.
Dôležitá je aj otázka DPH. Ak príjem zo spoluprác a reklám prekročí 50-tisíc eur ročne, do piatich pracovných dní treba podať žiadosť o registráciu na DPH. Ak však obrat presiahne 62 500 eur v tom istom roku, povinnosť sa stáva okamžitou.
Prečítaj si aj tieto články: