Aké máme práva pri reklamáciách tovaru a na aké praktiky predajcov si máme dať pozor? Na situácie s nimi spojené sme sa opýtali právničky a zisťovali sme, ako správne postupovať.
Šiel si reklamovať tričko a predavačka ťa poslala domov, lebo už nemalo pôvodnú visačku? S odborníkmi sme sa pozreli na to, aké máš možnosti a práva pri reklamácii tovaru. Vysvetľujeme, kedy ti v obchode musia vrátiť peniaze a ako môžeš postupovať v prípade, že tvoju reklamáciu v obchode odmietnu.
V Refresheri sa často venujeme aj praktickým radám, ako riešiť bežné situácie v živote. Pomocou rád odborníkov sa v sérii niekoľkých článkov snažíme čo najlepšie vysvetliť, aké máme v daných situáciách práva a aké sú možnosti na ich vyriešenie. Ak nás v tom chceš podporiť, staň sa členom klubu REFRESHER+ a dostaň sa k prémiovému obsahu.
Aká je lehota na reklamáciu tovaru?
Tovar môžeš reklamovať v záručnej lehote, ktorá je 24 mesiacov, čiže dva roky. „Pri predaji použitých vecí môže byť stanovená kratšia záručná lehota, ale nie menej ako 12 mesiacov,“ vysvetľuje Lenka Bogárová z advokátskej kancelárie 4JUSTICE.
Pri reklamáciách v obchode často vyžadujú, aby mal tovar visačku, krabicu, prípadne záručný list alebo doklad o zaplatení. Čo v skutočnosti prikazuje legislatíva?
Podľa legislatívy nemusíš predkladať tovar na reklamáciu v pôvodnom obale. Teda nepotrebuješ ani visačku, ani krabicu a predávajúci to od teba ani nemôže vyžadovať.
„Niektoré druhy tovarov si však vyžadujú opatrnosť pri manipulácii (sú napr. krehké), a preto je ich preprava v ochrannom obale žiaduca. O tom však musí predávajúci kupujúceho vopred informovať v záručnom liste, návode alebo kúpnej zmluve,“ spresňuje právnička a zároveň dodáva, že aj bez spomínaného obalu je predajca stále povinný prijať tovar na reklamáciu.
Pokiaľ ide o doklad o kúpe a záručný list, zákon ich predloženie pri reklamácii výslovne nepožaduje. Ako kupujúci však musíš nejakým spôsobom preukázať, že si tovar zakúpil u konkrétneho predávajúceho. „Na tieto účely môže slúžiť aj doklad o bankovom prevode. Ak však bol tovar zaplatený v hotovosti, kupujúci musí jeho zakúpenie u predávajúceho preukázať iným spôsobom a práve na tieto účely je vhodné uschovať si doklad o kúpe a/alebo záručný list,“ dopĺňa.
Ako mám postupovať, ak predajca odmieta reklamáciu?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo robiť, ak predajca reklamáciu odmietne.
- Či máš vždy nárok na vrátenie peňazí.
- Či môžeš reklamovať aj produkty po ich otvorení.