Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Martina Havranová
8. júna 2023, 12:30
Čas čítania 4:54

Čo robiť, keď ti nechcú vrátiť peniaze? Takéto máš práva pri reklamácii

Kategória:
Ekonomika
Uložiť Uložené

Aké máme práva pri reklamáciách tovaru a na aké praktiky predajcov si máme dať pozor? Na situácie s nimi spojené sme sa opýtali právničky a zisťovali sme, ako správne postupovať.

Šiel si reklamovať tričko a predavačka ťa poslala domov, lebo už nemalo pôvodnú visačku? S odborníkmi sme sa pozreli na to, aké máš možnosti a práva pri reklamácii tovaru. Vysvetľujeme, kedy ti v obchode musia vrátiť peniaze a ako môžeš postupovať v prípade, že tvoju reklamáciu v obchode odmietnu.

Aké sú tvoje práva pri reklamácii tovaru v e-shopoch?
Aké sú tvoje práva pri reklamácii tovaru v e-shopoch? Zdroj: Kaufland

V Refresheri sa často venujeme aj praktickým radám, ako riešiť bežné situácie v živote. Pomocou rád odborníkov sa v sérii niekoľkých článkov snažíme čo najlepšie vysvetliť, aké máme v daných situáciách práva a aké sú možnosti na ich vyriešenie. Ak nás v tom chceš podporiť, staň sa členom klubu REFRESHER+ a dostaň sa k prémiovému obsahu. 

Aká je lehota na reklamáciu tovaru?

Tovar môžeš reklamovať v záručnej lehote, ktorá je 24 mesiacov, čiže dva roky. „Pri predaji použitých vecí môže byť stanovená kratšia záručná lehota, ale nie menej ako 12 mesiacov,“ vysvetľuje Lenka Bogárová z advokátskej kancelárie 4JUSTICE. 

Pri reklamáciách v obchode často vyžadujú, aby mal tovar visačku, krabicu, prípadne záručný list alebo doklad o zaplatení. Čo v skutočnosti prikazuje legislatíva?

Podľa legislatívy nemusíš predkladať tovar na reklamáciu v pôvodnom obale. Teda nepotrebuješ ani visačku, ani krabicu a predávajúci to od teba ani nemôže vyžadovať.

„Niektoré druhy tovarov si však vyžadujú opatrnosť pri manipulácii (sú napr. krehké), a preto je ich preprava v ochrannom obale žiaduca. O tom však musí predávajúci kupujúceho vopred informovať v záručnom liste, návode alebo kúpnej zmluve,“ spresňuje právnička a zároveň dodáva, že aj bez spomínaného obalu je predajca stále povinný prijať tovar na reklamáciu. 

Anketa:
Stalo sa ti niekedy, že v obchode odmietli tvoju reklamáciu?
ÁNO
NIE
ÁNO
73 %
NIE
27 %

Pokiaľ ide o doklad o kúpe a záručný list, zákon ich predloženie pri reklamácii výslovne nepožaduje. Ako kupujúci však musíš nejakým spôsobom preukázať, že si tovar zakúpil u konkrétneho predávajúceho. „Na tieto účely môže slúžiť aj doklad o bankovom prevode. Ak však bol tovar zaplatený v hotovosti, kupujúci musí jeho zakúpenie u predávajúceho preukázať iným spôsobom a práve na tieto účely je vhodné uschovať si doklad o kúpe a/alebo záručný list,“ dopĺňa.

Ako mám postupovať, ak predajca odmieta reklamáciu?

Vyskúšaj predplatné
za 2,99
a čítaj všetko bez obmedzení
Pridaj sa k predplatiteľom
alebo Odomkni článok cez SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 138040 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj články bez obmedzení celý mesiac - predplatné len za 1,50€ navyše v porovnaní s jedným článkom. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Čo robiť, ak predajca reklamáciu odmietne.
  • Či máš vždy nárok na vrátenie peňazí.
  • Či môžeš reklamovať aj produkty po ich otvorení.
Domov
Zdieľať
Diskusia