Čo sa deje: Tvorivé myslenie slovenských žiakov je pod priemerom Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj.
- Slovensko dosiahlo v oblasti tvorivého myslenia v štúdii PISA 2022 výkon na úrovni 29 bodov, pričom priemer krajín OECD bol 33 bodov.
- Podobný výkon ako Slovensko dosiahli žiaci zo Slovinska, z Mexika, zo Srbska, z Uruguaja a zo Spojených arabských emirátov.
- Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR tvrdí, že zlepšenie prinesú rozbehnuté vzdelávacie reformy.
Prečo je to dôležité: Tvorivé myslenie je definované ako schopnosť produktívne sa zapájať do vytvárania, vyhodnocovania a vylepšovania nápadov. Nízky výkon slovenských študentov tak môže viesť k tomu, že v budúcnosti budú mať problém prísť s originálnymi a efektívnymi riešeniami, vytváraním nových poznatkov a pôsobivým prejavom predstavivosti.
Citát: „Tieto výsledky nás utvrdzujú v tom, že rozbehnuté reformy sú naozaj dôležité a treba ich podporiť ďalšími opatreniami. Pomôcť môže práve kurikulárna reforma, ktorá otvára príležitosti pre školy učiť inovatívne a s ohľadom na potreby každého žiaka a žiačky,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker.
Širší kontext: V školskom roku 2021/2022 sa na Slovensku realizoval ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie PISA. Štandardnou súčasťou každého cyklu merania je matematická, čitateľská a prírodovedná gramotnosť.
V roku 2022 pribudla aj inovatívna oblasť tvorivé myslenie. Otestovali si ho 15-roční žiaci zo 64 krajín sveta vrátane Slovenska. Slovenských žiakov bolo približne 5 800 z 292 škôl.