Koleso šťastia, limitované ponuky, rôzne zľavové kupóny s hernými prvkami. Pred každou návštevou Temu zahrnie potenciálneho zákazníka premyslenou gamifikáciou, ktorá spúšťa produkciu dopamínu.
Spoločnosť Temu je dlhodobo kritizovaná za mimoriadne negatívny vplyv na životné prostredie, nízku kvalitu svojich výrobkov a za prepojenie s počítačovou kriminalitou, informuje BBC.
Vzhľadom na nízku cenu tovaru sa však zákazníkom často oplatí kupovať tovar opakovane. A keďže pri návšteve vždy dostanú dávku dopamínu, sú motivovaní sa vrátiť. E-shopy potom predstavujú hrozbu najmä pre starších a mladých ľudí. Na internete sa čoraz častejšie objavujú príbehy ľudí závislých od Temu, ktorí v priebehu niekoľkých týždňov minú desaťtisíce.
Európa chce obmedziť obchodovanie
Nie je to jediný dôvod, prečo Európska komisia začala konanie proti tomuto obchodu. Počas vyšetrovania sa zameria na riziká návykového dizajnu a systémy, ktoré Temu používa. Jedným z nich je gamifikácia, vďaka ktorej sa nehráčske aktivity správajú ako hry.
Očakáva sa, že Komisia bude od Temu vyžadovať, aby prijala opatrenia na zabránenie návykovej gamifikácie, inak bude predajca čeliť miliónovým pokutám.
„Temu je návykový ako cukor. Zážitky a nízke ceny dodávajú spotrebiteľom dopamín a nútia ich vracať sa po ďalšie. Chaotické rozhranie stránky vytvára u spotrebiteľov ilúziu, že ak budú konať rýchlo, zvýši sa ich šanca, že si niečo kúpia,“ povedal analytik Neil Saunders.