Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Aneta Gospičová TASR
9. februára 2025 o 16:11
Čas čítania 1:42

Viaceré školy na Slovensku prechádzajú na iný typ hodnotenia žiakov. Ministerstvo vysvetľuje zmeny

Kategória:
Slovensko
Uložiť Uložené

Niektoré školy na Slovensku prechádzajú k razantnej zmene.

Viacero škôl buď úplne prechádza na slovné hodnotenie, alebo volí kombináciu známok a slovného hodnotenia. Mnohé školy a učitelia však ešte nie sú na takúto zmenu pripravení a plošné zavedenie by mohlo viesť k neželaným dôsledkom.


„Hodnotenie žiakov by malo byť čoraz viac založené na hodnotiacej spätnej väzbe a niekedy môže byť hodnotenie dokonca nahradené nehodnotiacou spätnou väzbou. Ministerstvo školstva už cestu k takejto zmene hodnotenia otvorilo v roku 2021. Dlhodobá stratégia ministerstva školstva je však založená na postupnom zavádzaní zmien,“ podotkol rezort.


Ako vysvetlil, dôležité paradigmatické zmeny najskôr legislatívne umožní, ale neprikáže ich plošné zavedenie. Poskytne podľa svojich slov učiteľom, riaditeľom škôl i rodičom čas, aby nové prístupy pochopili, prijali, našli odvahu ich realizovať a napokon sa zdokonalili v ich používaní.


„K tomu ich rôznymi spôsobmi povzbudzujeme a poskytujeme podporu. Až keď budú zmeny dostatočne etablované, môžeme prikročiť k druhej úprave legislatívy - plošnému zavedeniu zmeny,“ doplnil. Pri plošnom zavedení už podľa svojich slov bude mať dostatok poznatkov z aplikačnej praxe, ktoré pri formulácii legislatívnych zmien zohľadní.

Trojstupňový model známkovania

Ministerstvo reagovalo aj na Slovenskú úniu špeciálnych a inkluzívnych pedagógov (SÚŠIP), ktorá navrhuje zmeniť systém známkovania žiakov na trojstupňový model. V zmene vidí potenciálny pozitívny prínos v tom, že neobsahuje krajne negatívnu formuláciu „nedostatočný“. Keďže však stále ide o hodnotiacu škálu s číselným vyjadrením, časť žiakov podľa neho stále dostane „najhoršiu známku“ - len by to už bola namiesto doterajšej pätorky po novom trojka.


Navyše je podľa rezortu pravdepodobné, že pri rozdelení populácie do troch skupín namiesto do piatich skupín, pri normálnom rozložení, sa v najhoršej skupine ocitne väčší počet žiakov - čo podľa neho iste nie je zámerom predkladateľov. Podotkol, že rovnako aj navrhované slovné vyjadrenie troch klasifikačných stupňov je formulované tak, že všetci žiaci s podpriemerným výkonom skončia v najslabšej skupine, pričom dnes má učiteľ stále možnosť hodnotiť výkon ako dostatočný.

30. januára 2025 o 9:46 Čas čítania 1:16 KOMENTÁR: O ústave majú rozhodovať internety. Fico nás posúva k absurdistanu, vo vzduchu cíti predčasné voľby KOMENTÁR: O ústave majú rozhodovať internety. Fico nás posúva k absurdistanu, vo vzduchu cíti predčasné voľby

Takisto stredná úroveň výkonu je podľa neho v súčasnosti označená ako „dobrý“ (kladná konotácia), ale v navrhovanom modeli je označená ako „priemerný“ (neutrálna až mierne negatívna konotácia). Zahraničná prax pritom podľa MŠVVaM hovorí skôr o tendencii zjemňovať škálu.


„Nepovažujeme za vhodné zavádzať novú škálu klasifikácie v čase, keď chceme upriamiť pozornosť učiteľov na to, aby zvládli formatívne hodnotenie a aby dokázali aj súhrnné hodnotenie vyjadriť slovnou spätnou väzbou,“ reagoval rezort.


SÚŠIP navrhuje trojstupňový model známkovania žiakov, ktorý poskytuje informáciu, s akou úrovňou vedomostí prechádza žiak do ďalšieho ročníka. Vedomosti môžu byť štandardné, nadštandardné alebo blížiace sa k štandardu. Toto hodnotenie je pritom podľa SÚŠIP nevyhnutné doplniť aj slovným hodnotením. Únia pritom vyzdvihla viaceré pozitíva tohto modelu známkovania.

Prečítaj si aj tieto články:

31. januára 2025 o 18:00 Čas čítania 0:48 Únia pedagógov chce zmeniť systém známkovania žiakov. Známky sú pre niektorých neobjektívne, navrhujú viaceré zmeny Únia pedagógov chce zmeniť systém známkovania žiakov. Známky sú pre niektorých neobjektívne, navrhujú viaceré zmeny
31. januára 2025 o 15:54 Čas čítania 0:38 Žiakom môže pribudnúť jeden deň prázdnin navyše. Ministerstvo plánuje zmeny Žiakom môže pribudnúť jeden deň prázdnin navyše. Ministerstvo plánuje zmeny
27. januára 2025 o 12:49 Čas čítania 1:37 Inštitút INEKO zverejnil výsledky najlepších škôl na Slovensku. Pozri sa, ako dopadla tá tvoja Inštitút INEKO zverejnil výsledky najlepších škôl na Slovensku. Pozri sa, ako dopadla tá tvoja
škola , uzavretá škola
Zdroj: TASR/František Iván
Domov
Zdieľať
Diskusia