Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
TASR
28. októbra 2023, 10:00
Čas čítania 2:13

Historický moment: Pred 100 rokmi sa uskutočnil prvý let na trase Praha – Bratislava a späť

Kategória:
Slovensko
Uložiť Uložené
Historický moment: Pred 100 rokmi sa uskutočnil prvý let na trase Praha – Bratislava a späť
Zdroj: Wikipédia/Autor neznámy/Voľné dielo

Pôvodne sa mal historicky prvý let na trase Praha – Bratislava uskutočniť v deň piateho výročia vzniku Československej republiky — teda 28. októbra 1923. Pre nepriaznivé počasie sa tak napokon stalo o deň neskôr.

V nedeľu 29. októbra uplynie 100 rokov od prvého letu na tejto trase. Išlo o prvý krok a začatie činnosti Československých štátnych aerolínií, ktoré vznikli 6. októbra 1923.


„Plánovaný termín 28. októbra sa nepodarilo zrealizovať z dôvodu nepriaznivého počasia, ktoré panovalo nielen na letisku Praha-Kbely, ale aj na trase preletu. Slávnostný akt sa však aj napriek tomu uskutočnil 29. októbra. Pilot Karel Brabenec napriek nízkej viditeľnosti krátko po 12.30 hodine odštartoval z letiska Praha-Kbely,“ uviedol pre TASR odborník na letectvo a vojenský historik Peter Šumichrast.

„Nad letiskom vykonal slávnostný okruh, ktorému sa prizerali návštevníci letiska, medzi ktorými boli aj významní predstavitelia politického, hospodárskeho a kultúrneho života. Samozrejme, nechýbali ani zástupcovia československej brannej moci,“ dodal.


Brabenec vykonal prelet s lietadlom Aero A-14, označovanom vo vtedajšej leteckej komunite ako „veľký branďák“. V prípade tohto lietadla išlo o licenčnú výrobu pôvodného typu Hansa-Brandenburg C.I. svetoznámeho nemeckého konštruktéra Ernesta Heinkla.

24. apríla 2024, 15:00 Čas čítania 3:05 Ako ušetriť na cestovaní po Bratislave? Najlepšie tipy Ako ušetriť na cestovaní po Bratislave? Najlepšie tipy

„Tak, ako to bolo v tejto etape vývoja letectva a kategórií lietadla bežné, išlo o dvojmiestny jednomotorový dvojplošník zmiešanej konštrukcie. Stroj mohol pri optimálnych poveternostných podmienkach dosiahnuť maximálnu rýchlosť 179 km/h, dolet 450 km a dostup 4 900 metrov,“ povedal tiež Šumichrast.


Na palube lietadla sa okrem pilota nachádzal aj jeden pasažier – redaktor Lidových novín Václav König, a 800 gramov leteckej pošty. Let, ktorý sa zapísal do histórie československého letectva, vykonal na trase Praha – Kbely – Nemecký Brod (teraz Havlíčkov Brod) – Břeclav. Ďalej pokračoval po toku Dunaja až na miesto pristátia na letisku Vajnory. Brabenec lietadlo „posadil“ na vzletovú a pristávaciu plochu vajnorského letiska po dvoch hodinách a 20 minútach letu.


V ten istý deň sa uskutočnil aj let rovnakého typu lietadla Československých štátnych aerolínií, avšak na opačnej trase Vajnory – Praha – Kbely. „Stroj s registráciou L-BARI pilotoval 28-ročný vojenský pilot rotmajster Josef Cinibulk. S ním ako pasažier do lietadla zasadol Gustáv Adolf Ježo, redaktor časopisu Slovensko. Podobne ako ‚pražská‘ A-14-ka, aj Cinibulkov stroj okrem pasažiera viezol leteckú poštu s hmotnosťou jedného kilogramu,“ spresnil Šumichrast.


K osudom oboch skúsených československých pilotov, ktorí vykonali prvé dva historické lety Československých štátnych aerolínií, možno uviesť, že ich život pevne spojený s letectvom a lietaním sa skončil tragicky po smrteľných leteckých haváriách.


„Prvým z nich, ktorého život sa naplnil pri lietaní, bol Cinibulk, ktorý zahynul ako príslušník piešťanského leteckého pluku 3 dňa 7. mája 1928 pri obci Horné Otrokovce. Osud Brabenca, druhého z dvojice pilotov, sa zavŕšil 13. augusta 1938 pri leteckej havárii dopravného lietadla Československých aerolínií pri nemeckom Durbachu,“ pripomenul Šumichrast.


Vytvorenie komerčnej linky na trase Praha – Vajnory bolo prvým z krokov Československých štátnych aerolínií v ďalšom rozvoji civilnej leteckej dopravy na území vtedajšieho Československa.

21. apríla 2024, 10:00 Čas čítania 2:00 KVÍZ: Spomeň si na hodiny dejepisu. Ako dobre si pamätáš prelomové objavy a vynálezy? KVÍZ: Spomeň si na hodiny dejepisu. Ako dobre si pamätáš prelomové objavy a vynálezy?

„Československé štátne aerolínie na základe dosiahnutých výsledkov prepravy osôb a rôzneho materiálu, ako aj zvyšujúceho sa záujmu verejnosti o leteckú dopravu, sprevádzkovali aj ďalšie linky vnútroštátnej leteckej dopravy. V roku 1924 otvorili linku Praha – Bratislava – Košice. O tri roky neskôr stroje Československých štátnych aerolínií lietali s pasažiermi už aj do Užhorodu či Mariánskych Lázní,“ dodal Šumichrast.


Za viac ako 95-ročnú históriu bola linka Československých a neskôr Českých aerolínii na trase Praha – Bratislava niekoľkokrát prerušená. Posledný pravidelný let medzi hlavnými mestami oboch nástupníckych štátov bývalého Československa sa uskutočnil 11. januára 2019.


„Spoločnosť Československé aerolínie linku ukončila z prevádzkových dôvodov, pričom došlo k ukončeniu lízingového prenájmu lietadiel ATR, ktorými táto linka lietala. Za posledný rok 2018 bolo odbavených približne 16 000 pasažierov na prílete a odlete spolu,“ uviedla pre TASR hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Tóthová.

Domov
Zdieľať
Diskusia