Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
TASR
28. októbra 2023 o 10:00
Čas čítania 2:13

Historický moment: Pred 100 rokmi sa uskutočnil prvý let na trase Praha – Bratislava a späť

Kategória:
Slovensko
Uložiť Uložené
Historický moment: Pred 100 rokmi sa uskutočnil prvý let na trase Praha – Bratislava a späť
Zdroj: Wikipédia/Autor neznámy/Voľné dielo

Pôvodne sa mal historicky prvý let na trase Praha – Bratislava uskutočniť v deň piateho výročia vzniku Československej republiky — teda 28. októbra 1923. Pre nepriaznivé počasie sa tak napokon stalo o deň neskôr.

V nedeľu 29. októbra uplynie 100 rokov od prvého letu na tejto trase. Išlo o prvý krok a začatie činnosti Československých štátnych aerolínií, ktoré vznikli 6. októbra 1923.


„Plánovaný termín 28. októbra sa nepodarilo zrealizovať z dôvodu nepriaznivého počasia, ktoré panovalo nielen na letisku Praha-Kbely, ale aj na trase preletu. Slávnostný akt sa však aj napriek tomu uskutočnil 29. októbra. Pilot Karel Brabenec napriek nízkej viditeľnosti krátko po 12.30 hodine odštartoval z letiska Praha-Kbely,“ uviedol pre TASR odborník na letectvo a vojenský historik Peter Šumichrast.

„Nad letiskom vykonal slávnostný okruh, ktorému sa prizerali návštevníci letiska, medzi ktorými boli aj významní predstavitelia politického, hospodárskeho a kultúrneho života. Samozrejme, nechýbali ani zástupcovia československej brannej moci,“ dodal.


Brabenec vykonal prelet s lietadlom Aero A-14, označovanom vo vtedajšej leteckej komunite ako „veľký branďák“. V prípade tohto lietadla išlo o licenčnú výrobu pôvodného typu Hansa-Brandenburg C.I. svetoznámeho nemeckého konštruktéra Ernesta Heinkla.

8. decembra 2024 o 14:00 Čas čítania 1:17 FOTO: Novostavba Nová Vajnorská má originálny vzhľad a perfektne dopĺňa zástavbu známej ulice. Čerešničkou je zelený vnútroblok FOTO: Novostavba Nová Vajnorská má originálny vzhľad a perfektne dopĺňa zástavbu známej ulice. Čerešničkou je zelený vnútroblok

„Tak, ako to bolo v tejto etape vývoja letectva a kategórií lietadla bežné, išlo o dvojmiestny jednomotorový dvojplošník zmiešanej konštrukcie. Stroj mohol pri optimálnych poveternostných podmienkach dosiahnuť maximálnu rýchlosť 179 km/h, dolet 450 km a dostup 4 900 metrov,“ povedal tiež Šumichrast.


Na palube lietadla sa okrem pilota nachádzal aj jeden pasažier – redaktor Lidových novín Václav König, a 800 gramov leteckej pošty. Let, ktorý sa zapísal do histórie československého letectva, vykonal na trase Praha – Kbely – Nemecký Brod (teraz Havlíčkov Brod) – Břeclav. Ďalej pokračoval po toku Dunaja až na miesto pristátia na letisku Vajnory. Brabenec lietadlo „posadil“ na vzletovú a pristávaciu plochu vajnorského letiska po dvoch hodinách a 20 minútach letu.


V ten istý deň sa uskutočnil aj let rovnakého typu lietadla Československých štátnych aerolínií, avšak na opačnej trase Vajnory – Praha – Kbely. „Stroj s registráciou L-BARI pilotoval 28-ročný vojenský pilot rotmajster Josef Cinibulk. S ním ako pasažier do lietadla zasadol Gustáv Adolf Ježo, redaktor časopisu Slovensko. Podobne ako ‚pražská‘ A-14-ka, aj Cinibulkov stroj okrem pasažiera viezol leteckú poštu s hmotnosťou jedného kilogramu,“ spresnil Šumichrast.


K osudom oboch skúsených československých pilotov, ktorí vykonali prvé dva historické lety Československých štátnych aerolínií, možno uviesť, že ich život pevne spojený s letectvom a lietaním sa skončil tragicky po smrteľných leteckých haváriách.


„Prvým z nich, ktorého život sa naplnil pri lietaní, bol Cinibulk, ktorý zahynul ako príslušník piešťanského leteckého pluku 3 dňa 7. mája 1928 pri obci Horné Otrokovce. Osud Brabenca, druhého z dvojice pilotov, sa zavŕšil 13. augusta 1938 pri leteckej havárii dopravného lietadla Československých aerolínií pri nemeckom Durbachu,“ pripomenul Šumichrast.


Vytvorenie komerčnej linky na trase Praha – Vajnory bolo prvým z krokov Československých štátnych aerolínií v ďalšom rozvoji civilnej leteckej dopravy na území vtedajšieho Československa.

6. decembra 2024 o 16:30 Čas čítania 1:52 V Eurovea ožíva vianočná atmosféra. Čakajú ťa vianočné trhy, Mikuláš a rozdávanie poukážok do kina (PREHĽAD) V Eurovea ožíva vianočná atmosféra. Čakajú ťa vianočné trhy, Mikuláš a rozdávanie poukážok do kina (PREHĽAD)

„Československé štátne aerolínie na základe dosiahnutých výsledkov prepravy osôb a rôzneho materiálu, ako aj zvyšujúceho sa záujmu verejnosti o leteckú dopravu, sprevádzkovali aj ďalšie linky vnútroštátnej leteckej dopravy. V roku 1924 otvorili linku Praha – Bratislava – Košice. O tri roky neskôr stroje Československých štátnych aerolínií lietali s pasažiermi už aj do Užhorodu či Mariánskych Lázní,“ dodal Šumichrast.


Za viac ako 95-ročnú históriu bola linka Československých a neskôr Českých aerolínii na trase Praha – Bratislava niekoľkokrát prerušená. Posledný pravidelný let medzi hlavnými mestami oboch nástupníckych štátov bývalého Československa sa uskutočnil 11. januára 2019.


„Spoločnosť Československé aerolínie linku ukončila z prevádzkových dôvodov, pričom došlo k ukončeniu lízingového prenájmu lietadiel ATR, ktorými táto linka lietala. Za posledný rok 2018 bolo odbavených približne 16 000 pasažierov na prílete a odlete spolu,“ uviedla pre TASR hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Tóthová.

Domov
Zdieľať
Diskusia