Zákazníkov chcú odľahčiť od množstva zvukových stimulov, ktorým sú počas bežného dňa pravidelne vystavovaní.
- Reťazec Kaufland spustil od včera 15. augusta 2024 takzvanú Tichú hodinku, počas ktorej každý deň v čase od 11:00 do 12:00 hodiny zákazníci nakúpia bez pustenej hudby alebo reklamných spotov.
- Novinku zavedú vo všetkých predajniach na Slovensku.
- Pozitíva tohto rozhodnutia komentujú aj odborníci.
Širší kontext vplyvu na zdravie: Podľa psychológa Michal Baču z Ligy za duševné zdravie má ticho významný pozitívny vplyv na ľudský mozog, pomáha znižovať hladinu stresových hormónov, môže tiež podporovať regeneráciu mozgových buniek.
Umožňuje lepšie sa sústrediť, čo vedie k vyššej produktivite a efektivite pri akejkoľvek činnosti, ktorú práve vykonávame. O to viac je dôležité naučiť sa ho znovu vychutnávať všade, kde je to možné.
Takzvaná hyperstimulácia alebo senzorická preťaženosť môže mať mnoho foriem v závislosti na osobe či dĺžke „vystavenia sa dráždivým stimulom“, vysvetľuje psychológ Bača.
Medzi príznaky, pri ktorých by človek mal spozornieť, patrí extrémna citlivosť na zvuky, pachy, ale aj niektoré typy textúr a odevov, ďalej strata sústredenia a koncentrácie, nervozita, ťažkosti so spánkom, únava a vyčerpanie. Niekedy sa môžu pridať fyzické príznaky ako sú tráviace ťažkosti, bolesti hlavy, únava očí, závraty.
Prečítaj si aj tieto články: