Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Refresher News Slovensko
Otvoriť v aplikácii RNews
Stiahnuť
X
Veronika Szűcs Rajničová
9. júna 2023, 9:30
Čas čítania 5:11

Šéf Panta Rhei: Sociálne siete vedia urobiť z knihy trhák. Čoskoro môže knihy písať aj AI (Rozhovor)

Kategória:
Ekonomika
Uložiť Uložené
Šéf Panta Rhei: Sociálne siete vedia urobiť z knihy trhák. Čoskoro môže knihy písať aj AI (Rozhovor)
Zdroj: REFRESHER / Matúš Zeťák

Pre mladých dnes čítanie nie je príliš atraktívne. Podľa Rajtera by to mohli zmeniť komiksy.

Sedíme v prevádzke v bratislavskom Auparku, kde to ešte vonia novotou. Zrekonštruovali ju, respektíve presunuli počas pandemických obmedzení. V čase, keď všetky biznisy škrtali rozpočty, totiž verili, že zákazníci sa do kníhkupectiev radi vrátia. 

Niekedy vydáte knihu a prvých pár mesiacov sa jej nedarí. Potom si ju prečítajú tí správni ľudia a začnú o nej hovoriť na sociálnych sieťach. Zrazu je z toho bestseller,“ vraví generálny riaditeľ siete kníhkupectiev Panta Rhei Michal Rajter.

Rajter je opatrne optimistický. Aj napriek rozsiahlym výpadkom investujú. Najmä do e-shopu, kde majú historický dlh a ktorý zatiaľ robí len zlomok tržieb. Nákupné oddelenie má takisto plné ruky práce. Majú veľké vydavateľstvá väčšiu silu a dokážu pretlačiť knihy do kníhkupectiev ľahšie ako malí nezávislí autori? Nemusí to tak byť. 

Prevádzku v bratislavskom Auparku znovuotvorili len nedávno.
Prevádzku v bratislavskom Auparku znovuotvorili len nedávno. Zdroj: REFRESHER/Matúš Zeťák

Čím teraz žije Panta Rhei? 

Po ťažkých rokoch sa konečne dostávame do normálneho stavu. Nepadajú nám na hlavu z každej strany nové problémy, ako to bolo počas koronakrízy. Vychádzajú nové knihy, zákazníci môžu navštevovať kníhkupectvá, nie sme pod extrémnym tlakom. Konečne je to opäť príjemné. 


Máme tomu rozumieť tak, že počas pandémie nové knihy nevychádzali?

Niektorí vydavatelia nevedeli, čo bude ďalej. Buď tlačili menej titulov, alebo posúvali edičné plány a niektoré knihy, žiaľ, aj úplne zrušili. Alebo ich odložili na neskôr. 


Ako sa vám darí dohnať dlh, ktorý spôsobila pandémia?

Nikdy sa to nebude dať dohnať. Výpadok tržieb bol taký veľký, že sa to jednoducho nedá. Ale vieme ďalej normálne fungovať.


Sú pre vás kamenné predajne aj po pandémii udržateľné? Budete ešte otvárať nové?

Máme 60 predajní a sú stále živým ekosystémom. Raz sa jedna pridá, inokedy sa iná zruší. Počas pandémie sa nám podarilo zrekonštruovať prevádzky v Auparku a Avione. Aj keď to v mnohých momentoch vyzeralo náročne, verili sme, že kníhkupectvá majú význam a zákazníci sa vrátia za vôňou kníh.


Aký je pomer online predaja a predaja v kamenných predajniach? 

U nás stále dominuje predaj v kamenných predajniach. Online nám robí nízke desiatky percent. Neignorujeme to. Práve naopak, snažíme sa predaj cez e-shop rozvíjať. Pandémia nám ukázala, že musíme viac vyrovnať naše predajné kanály. V minulosti sme viac investovali do kníhkupectiev. Teraz musíme doinvestovať historický dlh do online. 


Čo to znamená v praxi? Ako viete presvedčiť ľudí, aby kupovali knihy cez internet?

Určite ich vieme prilákať do e-shopu šírkou sortimentu a komplexnosťou, kvalitou skladových zásob. Máme najširšiu ponuku kníh na Slovensku. Ponúkame však aj darčekový a papierenský sortiment, hudbu a hračky. Tie sme začali rozvíjať v covidovom období a je to niečo, čo nás možno odlišuje od konkurencie.


Čo ešte robíte lepšie ako vaša konkurencia a na čom ešte musíte popracovať?

Roky pracujeme na tom, aby sme mali najdostupnejšiu sieť kníhkupectiev. Veľmi sa snažíme, aby v nich bola čo najširšia ponuka.

Panta Rhei stavia na dostupnosti prevádzok a šírke ponuky.
Panta Rhei stavia na dostupnosti prevádzok a šírke ponuky. Zdroj: REFRESHER/Matúš Zeťák


Ako sa vyberajú knihy, ktoré sa dostanú do kníhkupectiev? Máte na to jednotný kľúč?

Všetci vydavatelia taký kľúč určite hľadajú, ale nemyslím si, že sa ho niekomu podarilo nájsť. Do hry vstupuje veľakrát šťastie, dobré načasovanie, silný marketing. Niekedy vydáte knihu a prvých pár mesiacov sa jej nedarí. Potom si ju prečítajú tí správni ľudia a začnú o nej hovoriť na sociálnych sieťach. Zrazu je z toho bestseller. 


Takže aj sociálne siete vedia urobiť z knihy trhák? 

Určite áno. 


Majú veľké vydavateľstvá väčšiu silu a dokážu pretlačiť knihy do kníhkupectiev ľahšie ako malí nezávislí autori? 

Aj nezávislá kniha dokáže určite zaujať, ak sa vie dobre sama spropagovať. Keď iba vydáte knihu a neurobíte nič pre to, aby sa predávala, do kníhkupectiev ju pretlačíte len veľmi ťažko. Keď však máte dobrý marketing, kniha sa dokáže v kníhkupectve dostať aj na veľmi dobré miesto. Naša chuť predávať je veľká, ale dopyt musí tvoriť aj vydavateľ, respektíve autor. Veľké vydavateľstvá majú prirodzene silný marketing.


Je ponuka vo všetkých vašich kníhkupectvách rovnaká?

Naše nákupné oddelenie do nejakej miery riadi výber kníh, ktoré budú v každom kníhkupectve. To sú diela, ktoré majú podľa nás naozaj veľký nákupný potenciál. Veľa je však aj na kníhkupcoch, ktorí si vyberajú z ponuky od našich dodávateľov. Majú možnosť vybrať si aj vystaviť knihy, ktoré ich zaujmú. 


Aká je najpredávanejšia kniha v histórii Panta Rhei? 

Jednou z najpredávanejších je určite sága Harry Potter a potom taká klasika ako Malý princ, ktorého sa stále predávajú veľké množstvá. Potom sú to detské knihy, napríklad Môj macík, ktorý je na trhu celé roky. 

Vždy sa veľmi ťažko rozpozná, ktorí autori sú naozaj konšpirační. Môžeme si o tom každý niečo myslieť, ale logickou otázkou zostáva, kto má právo hovoriť, ako veci naozaj sú.


Na základe čoho sa vyberá top 10 kníh vo vašich kníhkupectvách?

Určite na základe reálnej predajnosti. Každá predajňa má svoj rebríček, ktorý zohľadňuje posledných pár týždňov. Nechceme, aby to bolo uniformné. Rebríček často závisí od toho, ako ďaleko je kníhkupectvo od najbližšej školy alebo nákupného centra, skrátka od toho, kto v ňom nakupuje. 


Nemôže sa teda stať, že knihu vyložíte na poličku top 10 len preto, že ju potrebujete predať? 

Nie. Nepomohli by sme tým nikomu a ničomu. 

Nie v každom kníhkupectve Panta Rhei je rovnaká ponuka kníh.
Nie v každom kníhkupectve Panta Rhei je rovnaká ponuka kníh. Zdroj: REFRESHER/Matúš Zeťák


Ako sa staviate ku konšpiračným autorom? 

Vždy sa veľmi ťažko rozpozná, ktorí autori sú naozaj konšpirační. Môžeme si o tom každý niečo myslieť, ale logickou otázkou zostáva, kto má právo hovoriť, ako veci naozaj sú. Knihy, pri ktorých je to úplne jasné, a tie, ktoré jasne obsahujú informácie, ktoré sú v rozpore so zákonom, zo zásady nepredávame. Keď je to diskutabilné, vedieme ťažkú debatu. Na Slovensku nie je inštitúcia, ktorá by rozhodla za nás, a my z pozície kníhkupectva sa necítime na to, aby sme to robili. 


Kto teda na konci dňa rozhodne o takejto diskutabilnej knihe? 

Je to rozhodnutie manažmentu. Nikde nie je povedané, že knihu musíme predávať, ale ak sa rozhodneme, že ju vypustíme, musia padnúť veľmi dobré argumenty. 

Rodičom sa aj celkom slušne darí motivovať deti k čítaniu do približne 12. roku života, ale potom od rovesníkov dostanú signál, že čítanie nie je dosť „in“.


S kníhkupectvami sa nám spája nostalgia. Ovládajú aj vás nejaké trendy? 

Dlhodobejšie vidíme vzostup predaja detských kníh. Vidieť, že rodičia a starí rodičia sa dnes snažia udržať deti nielen pri obrazovkách, ale aj knihách. Motivovať sa snažíme aj my. V detských domovoch napríklad staviame knižné kútiky. Tam to má ešte špeciálny význam.


Veľmi silná je teraz aj kultúra okolo manga a komiksov. Vidíme, že rádovo posledné dva roky celý žáner zaznamenáva slušný nárast predajov. Mladšia generácia číta viac aj v iných jazykoch ako v slovenčine. Najmä anglickej literatúre sa darí výrazne lepšie ako pred rokmi.


Podľa prieskumov však mladí čítajú veľmi málo…

Pomerne veľký problém nastane v čase vstupu do puberty. Rodičom sa aj celkom slušne darí motivovať deti k čítaniu do približne 12. roku života, ale potom od rovesníkov dostanú signál, že čítanie nie je dosť „in“. Tam vidím nádej práve v komiksoch, ktoré sú dobrým štartovacím miestom na vytvorenie si intímneho vzťahu s knihou.


Akú knihu teraz máte na nočnom stolíku?

Životopis Jamesa Hunta, jazdca formuly 1, z pera Geralda Donaldsona. Teraz som asi v polovici. Dozvedám sa o ňom veľa nového, čo doteraz nebolo v rozhovoroch, článkoch a filmoch. Knihu preložili do slovenčiny len nedávno.

Michal Rajter je generálnym riaditeľom Panta Rhei.
Michal Rajter je generálnym riaditeľom Panta Rhei. Zdroj: REFRESHER/Matúš Zeťák


V ktorej knihe ste našli zatiaľ najlepšiu radu do života? 

V knihe Kolaps od Chrisa Clearfielda a Andrása Tilcsika, ktorá hovorí o komplexných systémoch a o tom, že pokiaľ z nich vynecháme ľudí a kontrolné mechanizmy, hrozí nám zrútenie. Nemali by sme sa spoliehať len na stroje. Nie je to vždy len o efektivite a ľudská inteligencia dokáže zvrátiť aj neľahké situácie.


Keď sme už pri tom, myslíte si, že by sa dobre čítala kniha, ktorú by napísala umelá inteligencia?

To je ťažká otázka. Pravdepodobne to onedlho zistíme. Dnes asi ešte nie, ale o pár rokov určite. Na to, že knihu napísala AI, však ani nemusíme prísť. A potom môžu vznikať knihy, ktoré budú šité na mieru podľa vašich požiadaviek jazykom autora, ktorého máte radi, ale obsah budete vedieť ovplyvniť. O to budú tie knihy pre vás čítavejšie.

Domov
Zdieľať
Diskusia