Vyskúšaj REFRESHER+ len za 1 €
TASR
20. júla 2023, 19:10

Vedcom sa podarilo prepísať dejiny. Cicavce dokázali loviť dinosaury, potvrdzuje to fosília stará 125 miliónov rokov

Fosília z obdobia spred 125 miliónov rokov potvrdzuje, že cicavce dokázali loviť dinosaury.

Cicavce v období kriedy boli schopné loviť dinosaury. Potvrdzuje to fosília z obdobia spred 125 miliónov rokov, ktorú našli na severovýchode Číny, informujú agentúry AFP a Reuters.

Ide o fosíliu štvornohého cicavca pomenovaného Repenomamus robustus, ktorý dosahoval približne veľkosť dnešnej mačky, bojujúceho s dvojnohým dinosaurom Psitakosaurus lujiatunensis, ktorého možno vzrastom prirovnať k asi stredne veľkému psovi. Vedci sa domnievajú, že ich počas boja nečakane pohltilo sopečné bahno a pochovalo ich zaživa.

Dôležitá fosília

„Máme tu dobrý dôkaz, že menšie cicavce lovili väčšie dinosaury, na čo by sme bez tejto fosílie neprišli,“ uviedol paleontológ Jordan Mallon z Kanadského prírodovedného múzea v Ottawe, ktorý pomáhal pri zostavovaní štúdie zverejnenej v časopise Scientific Reports.

Cicavce totiž vedci považovali za príliš malé na to, aby sa živili dinosaurami. Repenomamus dosahoval len tretinu váhy plaza, na ktorého zaútočil.

Skamenelina takmer úplných kostier spomínaných prehistorických tvorov bola objavená ešte v roku 2012 na severovýchode Číny v provincii Liao-ning. Ide o oblasť, kde sa v sopečných troskách našlo množstvo skamenelín dinosaurov a iných zvierat. Fosília je v súčasnosti vystavená v múzeu v čínskom meste Wej-chaj.

Naznačovali to už aj predošlé zistenia

Prvá skamenelina, ktorá naznačovala, že cicavce jedli dinosaury, sa našla v roku 2005 na spomínanom nálezisku v Číne, pripomína AFP. Išlo o skamenelinu repenomama, ktorý mal v bruchu mláďaťa psitakosaura. Nová fosília je však podľa Mallona prvým dôkazom, že v období kriedy (pred 145 – 66 miliónmi rokov) sa vyskytovali cicavce schopné zložiť dospelého dinosaura.

25. apríla 2024, 11:00 Čas čítania 2:28 Prečo si vždy nájdeš miesto na dezert? (Vysvetľuje vedec) Prečo si vždy nájdeš miesto na dezert? (Vysvetľuje vedec)

To, že cicavec sa nekŕmil na mŕtvole dinosaura, dokazuje podľa Mallona spôsob, akým sú tieto prehistorické zvery prepletené. „Dinosaurus spadol na zem a zadnú končatinu cicavca zakliesnil v záhybe svojho kolena,“ uviedol s tým, že to naznačuje, že išlo o útok. Zo skameneliny však nemožno určiť, či repenomamus lovil sám alebo vo svorke.

Okrem toho nie sú na dinosaurovi badať nijaké uhryznutia, ktoré cicavce bežne zanechávajú pri objedaní zdochlín.

Lebka cicavca Reponomamus giganticus. Ide o zviera, ktoré bolo výrazne väčšie ako cicavec spomínaný v článku. Zdroj: Wikimedia Commons/Laikayiu