Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
TASR
26. septembra 2023, 14:03
Čas čítania 1:23

Slovenskí vodiči majú dôvod na radosť. Emisná norma Euro 7 bude menej prísna, takto by ju mali zmeniť

Kategória:
Zahraničie
Uložiť Uložené

Upozornil na to hovorca ministerstva dopravy Martin Petro.

Európska únia (EÚ) zobrala do úvahy pripomienky Slovenska a siedmich ďalších štátov v rámci nariadenia Euro 7. SR spolu s ďalšími siedmimi krajinami od predstavenia návrhu normy Euro 7 upozorňovala, že obsahuje nerealistické termíny.

Presadilo sa, aby sa ľahké úžitkové vozidlá mohli registrovať 42 mesiacov a ťažké úžitkové vozidlá 60 mesiacov od začiatku uplatňovania nariadenia, ak nebudú plniť normu Euro 7. V pondelok na to upozornil hovorca ministerstva dopravy Martin Petro.

„Snažili sme sa dohodnúť, aby automobilový priemysel v čase, keď sa pripravuje na prechod k elektromobilite alebo k vodíku, nemusel vynakladať ďalšie veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, ktoré by mali pri ľahkých úžitkových vozidlách v roku 2035 skončiť,“ uviedol minister dopravy Pavol Lančarič.

Upozornil na to, že ak by automobilky museli vynaložiť veľké investície do novej prísnej emisnej normy, viedlo by to k zvýšeniu cien pre konečných spotrebiteľov.

Viacero zmien v porovnaní s predošlým znením

Rada EÚ navrhla pragmatické zmeny v pôvodnom návrhu Európskej komisie, pričom v nich zohľadňuje aj environmentálne a zdravotné ciele. Zachovávajú sa existujúce skúšobné podmienky a emisné limity (stanovené v norme Euro 6) pre vozidlá kategórie M1 a N1 (osobné automobily a dodávky).

2. februára 2024, 12:30 Čas čítania 4:49 Mlieko za 0,41 € či maslo za 0,68 €. Nakúpili sme v poľskej Biedronke, oplatí sa viac ako u nás? Mlieko za 0,41 € či maslo za 0,68 €. Nakúpili sme v poľskej Biedronke, oplatí sa viac ako u nás?

V prípade vozidiel kategórie M2 a M3 (autobusy a autokary) a vozidiel kategórie N2 a N3 (ťažké úžitkové vozidlá) sú emisné limity nižšie a skúšobné podmienky mierne upravené v porovnaní s normou Euro 6.

Hlasovanie ešte neznamená definitívne schválenie normy Euro 7, legislatívny proces je približne v polovici. O pár týždňov sa o norme bude rokovať v Európskom parlamente.

„Samozrejme, privítali by sme, aby poslanci zaujali podobný postoj ako Rada pre konkurencieschopnosť. Po prijatí pozície Európskeho parlamentu sa začnú trialógy a vyjednávanie medzi jednotlivými inštitúciami. Boli by sme radi, ak by sa k dohode dospelo ešte počas španielskeho predsedníctva. Španielsko pristúpilo k rokovaniam veľmi racionálne, čo musím oceniť,“ uzavrel Lančarič.

Euro 7 stanovuje limity pre emisie, ktoré nie sú výfukovými plynmi, ako sú častice z bŕzd a pneumatík. Zahŕňa aj minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérií v elektromobiloch a zavádza prísnejšie požiadavky na životnosť vozidiel. V nariadení sa tiež stanovuje používanie moderných technológií a nástrojov na monitorovanie emisií.

Ilustračná fotografia.
Ilustračná fotografia. Zdroj: TASR/Radovan Stoklasa
Domov
Zdieľať
Diskusia