Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Refresher News Slovensko
Otvoriť v aplikácii RNews
Stiahnuť
X
Tímea Krauszová
22. novembra 2023, 21:00
Čas čítania 1:35

GALÉRIA: Tieto reklamy si vyslúžili anticenu Sexistický kix. Najhoršie dopadli šéf cestovky Bubo a barbershop s holým zadkom

Kategória:
Slovensko
Uložiť Uložené

Toto sú výsledky šiesteho ročníka anticeny Sexistický kix, ktorá upozorňuje na pretrvávajúci sexizmus v reklame.

Až 102 reklám bolo nominovaných na anticenu Sexistický kix. Do hlasovania sa zapojilo spolu 1 918 ľudí, ktorí rozdali 35 255 dislajkov. Odborná porota sa zhodla na anticene pre cestovnú kanceláriu BUBO, verejnosť rozdala najviac dislajkov zadávateľovi Menssion Barbershop MT (predtým On Edge Martin – Barber shop, nominovaný pod týmto názvom).

BUBO: reklama, ktorá spája sexizmus, rasizmus aj kolonializmus

Odborníčky a odborníci z oblasti rodovej rovnosti a marketingu sa zhodli na udelení anticeny reklame cestovnej kancelárie BUBO, ktorá tento rok vyvolala veľkú vlnu kritiky. Video, v ktorom majiteľ firmy Ľuboš Fellner ukazuje na skupinu žien a pozýva mužov z Európy do Afriky, údajne po odpore zo strany verejnosti stiahli. Zostalo však zverejnené na facebookovej stránke firmy, a preto sa ocitlo aj medzi nomináciami. K videu pribudli aj ďalšie spôsoby nevhodnej propagácie služieb, ktoré agentúra ponúka.

24. marca 2023, 16:40 Čas čítania 0:42 VIDEO: Majiteľ slovenskej cestovky Bubo pobúril internet. Mužov pozýva do Afriky za ženami, sú to najkrajšie baby, hovorí VIDEO: Majiteľ slovenskej cestovky Bubo pobúril internet. Mužov pozýva do Afriky za ženami, sú to najkrajšie baby, hovorí

„Biely pán prišiel navštíviť domorodé obyvateľky, predvádza ich svojej spoločnosti a ponúka na vyžitie ďalším bielym pánom. Navzájom sa tu znásobuje intenzita sexizmu s rasizmom, povýšeneckým kolonializmom a tzv. male gaze, hodnotiacim mužským pohľadom. Je v tom obchodovanie s ľuďmi, komodifikácia žien aj zápasu za ženské práva – hrubozrnné zneváženie významu Medzinárodného dňa žien,“ povedala porotkyňa Jana Cviková z feministickej organizácie ASPEKT.

V shortliste piatich reklám, o ktorých porota rozhodovala, boli okrem cestovnej kancelárie BUBO aj vizuály týchto zadávateľov: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Alarmy & kamery, Dráčik, DeutschMann Internationale Spedition. Pozri si všetky v galérii:

Reklama CK BUBO, ktorá získala anticenu Sexistický kix 2023.Reklama Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR sa dostala na shortlist 5 reklám, o ktorých rozhodovala odborná porota.Reklama od zadávateľa Alarmy & kamery, tiež na shortliste odbornej poroty, pretože sú tu zjavné prvky násilia a reklama nabáda na kontrolu a prenasledovanie/stalking žien. Ženské telo je v nej explicitne zobrazené ako sexuálny objekt. Dráčik sa tiež ocitol na shortliste odbornej poroty.
Zobraziť galériu
(5)

Barbershop aj s „extra službami“?

Menssion Barbershop MT získal takmer 40 % všetkých hlasov verejnosti. Reklama zobrazuje proces holenia, v ktorom je polonahá žena v neprirodzenej sexualizovanej pozícii. Zároveň ukazuje nerovný vzťah zákazníka a holičky, ktorá pôsobí, akoby mu mala poskytovať aj iné služby, a jasne signalizuje dostupnosť ako sexuálny objekt.

V shortliste prvých piatich reklám, ktorým verejnosť dala najviac dislajkov, sa za Menssion Barbershopom MT umiestnili nominácie zadávateľov: Umyjeme.top, Qwerty bikelife a už spomínaní zadávatelia Alarmy & kamery a cestovná kancelária BUBO. Pozri si tieto vizuály v galérii:

Proti vizuálu zadávateľa Menssion Barbershop MT sa vyslovilo 38,6 % ľudí zapojených do hlasovania o anticene.Táto reklama sa prepracovala do top 5 reklám s najväčším počtom dislajkov od verejnosti.Táto reklama sa prepracovala do top 5 reklám s najväčším počtom dislajkov od verejnosti. Vizuál zadávateľa Qwerty bikelife nepokryte navádza na sexuálne obťažovanie a násilie, okomentovala spoluorganizátorka anticeny Michaela Jankovičová.
Zobraziť galériu
(3)

Iniciatíva udelila aj ocenenie pod názvom Kumšt bez sexizmu zadávateľovi za reklamu, ktorá podporuje diverzitu a inklúziu. V aktuálnom ročníku si cenu odniesla spoločnosť Slovak Telekom za reklamu Čakanie na odpoveď. V odôvodnení kolektív chváli Telekom za dôležité a citlivo podané posolstvo o tom, že každý človek má právo na život v bezpečí a rešpekt. Reklama vznikla na výročie teroristického útoku pred Teplárňou.

Reklama, ktorá v roku 2023 získala ocenenie Kumšt bez sexizmu:

Domov
Zdieľať
Diskusia