Toto sú výsledky šiesteho ročníka anticeny Sexistický kix, ktorá upozorňuje na pretrvávajúci sexizmus v reklame.
Až 102 reklám bolo nominovaných na anticenu Sexistický kix. Do hlasovania sa zapojilo spolu 1 918 ľudí, ktorí rozdali 35 255 dislajkov. Odborná porota sa zhodla na anticene pre cestovnú kanceláriu BUBO, verejnosť rozdala najviac dislajkov zadávateľovi Menssion Barbershop MT (predtým On Edge Martin – Barber shop, nominovaný pod týmto názvom).
BUBO: reklama, ktorá spája sexizmus, rasizmus aj kolonializmus
Odborníčky a odborníci z oblasti rodovej rovnosti a marketingu sa zhodli na udelení anticeny reklame cestovnej kancelárie BUBO, ktorá tento rok vyvolala veľkú vlnu kritiky. Video, v ktorom majiteľ firmy Ľuboš Fellner ukazuje na skupinu žien a pozýva mužov z Európy do Afriky, údajne po odpore zo strany verejnosti stiahli. Zostalo však zverejnené na facebookovej stránke firmy, a preto sa ocitlo aj medzi nomináciami. K videu pribudli aj ďalšie spôsoby nevhodnej propagácie služieb, ktoré agentúra ponúka.
„Biely pán prišiel navštíviť domorodé obyvateľky, predvádza ich svojej spoločnosti a ponúka na vyžitie ďalším bielym pánom. Navzájom sa tu znásobuje intenzita sexizmu s rasizmom, povýšeneckým kolonializmom a tzv. male gaze, hodnotiacim mužským pohľadom. Je v tom obchodovanie s ľuďmi, komodifikácia žien aj zápasu za ženské práva – hrubozrnné zneváženie významu Medzinárodného dňa žien,“ povedala porotkyňa Jana Cviková z feministickej organizácie ASPEKT.
V shortliste piatich reklám, o ktorých porota rozhodovala, boli okrem cestovnej kancelárie BUBO aj vizuály týchto zadávateľov: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Alarmy & kamery, Dráčik, DeutschMann Internationale Spedition. Pozri si všetky v galérii:
Barbershop aj s „extra službami“?
Menssion Barbershop MT získal takmer 40 % všetkých hlasov verejnosti. Reklama zobrazuje proces holenia, v ktorom je polonahá žena v neprirodzenej sexualizovanej pozícii. Zároveň ukazuje nerovný vzťah zákazníka a holičky, ktorá pôsobí, akoby mu mala poskytovať aj iné služby, a jasne signalizuje dostupnosť ako sexuálny objekt.
V shortliste prvých piatich reklám, ktorým verejnosť dala najviac dislajkov, sa za Menssion Barbershopom MT umiestnili nominácie zadávateľov: Umyjeme.top, Qwerty bikelife a už spomínaní zadávatelia Alarmy & kamery a cestovná kancelária BUBO. Pozri si tieto vizuály v galérii:
Iniciatíva udelila aj ocenenie pod názvom Kumšt bez sexizmu zadávateľovi za reklamu, ktorá podporuje diverzitu a inklúziu. V aktuálnom ročníku si cenu odniesla spoločnosť Slovak Telekom za reklamu Čakanie na odpoveď. V odôvodnení kolektív chváli Telekom za dôležité a citlivo podané posolstvo o tom, že každý človek má právo na život v bezpečí a rešpekt. Reklama vznikla na výročie teroristického útoku pred Teplárňou.
Reklama, ktorá v roku 2023 získala ocenenie Kumšt bez sexizmu: