Hnutie Sloboda a priama demokracia (SPD) Tomia Okamuru spúšťa novú kampaň pred krajskými a senátnymi voľbami. Okamžite sa stala terčom kritiky pre svoj jasne rasistický tón.
„Dovezení chirurgovia nevyriešia nedostatky v zdravotníctve," píše sa na plagáte, na ktorom je fotografia muža tmavej pleti pokrytého krvou a držiaceho nôž. Cieľom reklamy je vystupovať proti migračnému paktu.
„Áno, tieto alegórie sú súčasťou reálnej kampane hnutia SPD,“ potvrdila pre Novinky.cz hovorkyňa strany Lenka Čejková. „Tento motív bude zverejnený po celej Českej republike. Keďže tieto návrhy vznikli ako súčasť oficiálnej kampane, nie je dôvod váhať s ich zverejnením, keď boli vytvorené na tento účel,“ dodala.
Politológovia poukazujú na to, že SPD vo svojej rétorike pritvrdzuje, aby sa odlíšila. „To, čo SPD produkuje na sociálnych sieťach, je naozaj na hranici. Tomio Okamura po neúspechu vo voľbách do Európskeho parlamentu vyhlásil, že politika SPD bude oveľa radikálnejšia, hlavne preto, aby sa odlíšila od hnutia ANO,“ povedal pre TN. cz politológ Lukáš Jelínek.
Xenofóbne vizuály vyvolali vlnu kritiky. Ohradil sa proti nim napríklad Rob Cameron, pražský respondent BBC. „Jednoducho nemôžem uveriť, že toto je v civilizovanej krajine prijateľné,“ napísal na sociálnej sieti X.
Radikálna kampaň je pravdepodobne reakciou na prepad strany v európskych voľbách a nízke čísla v posledných prieskumoch verejnej mienky. Predvolebný prieskum spoločnosti NMS Market Research predpovedá SPD 6,8 percenta, čo ju stavia na hranicu vstupu do parlamentu.