Slováci výrazne zaostávajú za Čechmi v čitateľskej, matematickej gramotnosti aj schopnosti riešiť problémy.
Slovensko zreteľne zaostáva za Českom v čitateľskej a matematickej gramotnosti, ako aj v schopnosti adaptívneho riešenia problémov. Podľa medzinárodného hodnotenia PIAAC, ktoré prebiehalo pod záštitou OECD, sa ukázalo, že takmer štvrtina dospelých obyvateľov Slovenska dosahuje čitateľskú úroveň desaťročného dieťaťa.
Aj vysokoškolsky vzdelaní Slováci sa umiestnili horšie nielen v porovnaní s priemerom OECD, ale aj oproti absolventom vysokých škôl z okolitých krajín. Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) považuje tieto výsledky za alarmujúce a vyzýva na zásadné reformy vzdelávacieho systému.
Podľa neho je nevyhnutné zvýšiť kvalitu vysokých škôl, podporiť celoživotné vzdelávanie a zamerať sa na prípravu ľudí na meniaci sa pracovný trh. „Je neprijateľné, aby sme financovali vysokoškolský systém, ktorý produkuje absolventov s horšími zručnosťami, ako majú v iných krajinách absolventi stredných škôl,“ zdôraznil minister.