EÚ sa dohodla na konečnom znení emisnej normy Euro 7.
Slovensku spolu s ďalšími členskými štátmi Európskej únie (EÚ) sa podarilo dosiahnuť kompromisné nastavenie termínov ukončenia registrácie vozidiel, ktoré nespĺňajú emisnú normu Euro 7. O konečnom znení emisnej normy Euro 7 rozhodla Európska únia (EÚ) v pondelok 18. decembra v Bruseli. Informáciu priniesla hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková s tým, že Slovensko tento kompromis privítalo.
„Som veľmi rád, že naše požiadavky boli vypočuté. Zasadzovali sme sa najmä o to, aby sa nastavili realistické termíny ukončenia registrácie vozidiel, ktoré nespĺňajú normu Euro 7. Tieto termíny sú pre výrobcov veľmi dôležité. Rovnako tak sme dosiahli, aby sa upravili viaceré skúšobné podmienky a emisné limity pre ľahké úžitkové vozidlá,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž ml. (nominant Smer-SD).
42 mesiacov pre ľahké a 60 pre ťažké vozidlá
Slovensko svoje požiadavky presadzovalo spolu s ďalšími členskými krajinami EÚ – Českom, Maďarskom, Poľskom, Rumunskom, Bulharskom, Talianskom a Francúzskom. Ako informovala Poláčiková, dosiahnuť sa im podarilo, aby sa ľahké úžitkové vozidlá mohli registrovať 42 mesiacov a ťažké vozidlá 60 mesiacov od začiatku uplatňovania nariadenia, ak nebudú plniť normu Euro 7.
„Výsledkom dohody je, že automobilový priemysel nebude musieť v čase prechodu na elektromobilitu či vodík vynakladať veľké investície na úpravu súčasných spaľovacích motorov, čo by viedlo k zvýšeniu cien pre konečného spotrebiteľa. Aj z tohto pohľadu teda môžeme dohodu považovať za naše víťazstvo,“ dodal minister dopravy.
Euro 7 stanovuje limity pre emisie, ktoré nie sú výfukovými plynmi, ako sú častice z bŕzd a pneumatík. Zahŕňa aj minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérií v elektromobiloch a zavádza prísnejšie požiadavky na životnosť vozidiel. V nariadení sa tiež stanovuje používanie moderných technológií a nástrojov na monitorovanie emisií.