Financovanie kampane Ivana Korčoka je nejasné.
Transparency International Slovensko informuje, že prezidentská kampaň Ivana Korčoka je plná pochybností. Prekročenie limitu financovania kampane nepriznal a podľa správy, ktorú predložil, minul 499,9 tisíca eur. Vo výdavkoch mu však zároveň chýbajú viaceré položky.
Podľa organizácie mohol prekročiť limit až o 80-tisíc eur. Tím Ivana Korčoka situáciu zatiaľ nevysvetlil.
Podľa Transparency International chýba medzi položkami viacero vecí, ako napríklad platba za prenájom kampaňového vozidla v marci a apríli či honoráre pre Ľubomíra Bagina za moderovanie zhromaždení. „Na transparentnom účte nevykázal ani úhradu za prenájom outdooru v apríli,“ uvádzajú.
„V marci mal podľa jeho účtu vonku 750 bilbordov, 24 väčších bigbordov či 170 menších citilightov za celkovo 120-tisíc eur. Táto reklama mu visela aj v závere kampane počas prvého aprílového týždňa. Dokopy by mohlo ísť podľa nášho odhadu o reklamu za 30-tisíc eur,“ informuje organizácia v príspevku.
Na účte mu chýba viacero položiek
Otázne je aj financovanie roznosu trištvrte milióna schránkových novín. Korčok roznos zrealizoval pomocou dobrovoľníkov. Ich služba predstavuje v sumáre významný finančný dar v hodnote desiatok tisíc eur. „Zákon nariaďuje kandidátom v správe uvádzať aj dary v podobe bezodplatného plnenia, no túto hodnotu dobrovoľníckej práce Korčok v správe neuviedol,“ dodali k situácii. Na transparentnom účte nepribudli ani náklady súvisiace s maďarskou štvorstranovou verziou jeho volebných novín.
Korčok ani jeho tím na otázky Transparency International neodpovedal. „Vyjadrenie máme iba k reklame, ktorú mal Korčok na sieti obrazoviek Postrerscreens umiestnených vo fitnescentrách, baroch a kluboch,“ informujú. Podľa agentúry Kantar ho reklama na mesiac stála približne 9-tisíc eur. Tento výdavok na jeho transparentnom účte chýba.
Organizácia sa obráti na potrebné orgány, aby situáciu preverili.
Pochybnosti vzbudzuje aj kampaň Petra Pellegriniho
Podľa organizácie mal novozvolený prezident Peter Pellegrini najmenej transparentnú kampaň zo všetkých kandidátov. Prelomiť finančný limit mu pomohli aj viaceré tretie strany, a to aj napriek tomu, že ide o porušovanie pravidiel. Mesačník Extra Plus vydával inzertné vydania v jeho prospech. Transparency odhaduje náklady na tlač a distribúciu na 90-tisíc eur.
Otázne je najmä financovanie bilbordov, ktoré podľa organizácie stáli približne 417-tisíc eur. Na jeden mesiac sa suma pohybuje okolo 159-tisíc eur. Peter Pellegrini na účte pripísal sumu za jeden mesiac 85-tisíc eur.
„Počas druhého kola Slovenská pošta rozniesla milión výtlačkov, za čo agentúre Creo advertising vyfakturovala 50-tisíc eur. Pellegrini však tejto agentúre za volebné noviny č. 2 zaplatil iba 14-tisíc eur, v poznámke k platbe sa píše, že za tlač aj distribúciu. Aktuálna faktúra dokazuje, že ani zďaleka nejde o úplný údaj,“ informujú.
Organizácia kritizuje nízky limit na výdavky
Transparency International Slovensko kritizuje nízky finančný limit na výdavky pre prezidentských kandidátov. Uvádza, že v kampani chýba dodatočný limit pre 2. kolo, ktorý v minulosti platil.
„To postavilo do komplikovanej situácie oboch finálových kandidátov, pričom Korčok ťahal za kratší koniec. Musel kampaňovať dlhšie a intenzívnejšie, ak sa chcel vyrovnať najpopulárnejšiemu politikovi Pellegrinimu a nechcel sa spoliehať na zákonne problematickú výpomoc spriaznených strán či podporovateľov, ako to robil jeho súper,“ uvádzajú.