Lekárne upozorňujú na rastúcu agresiu pacientov voči lekárnikom.
Lekárne evidujú rastúci počet arogantného až agresívneho správania pacientov voči lekárnikom. Upozornili na to Asociácia prevádzkovateľov sieťových lekární (APSL) a Slovenská lekárnická komora (SLeK). Apelujú na ľudí, aby sa pri návšteve lekárne správali k zdravotníckym pracovníkom slušne.
Lekárnici podotkli, že rastie počet pacientov, ktorí sa pri výbere lieku na predpis odmietajú preukázať dokladom totožnosti. Predseda APSL Jaroslav Kypr poukázal aj na prípad, keď v lekárni zaznamenali okrem verbálneho aj fyzický útok. „Agresívny pacient pri výbere liekov na predpis odmietol predložiť preukaz poistenca a rozbil úderom zasklenú tabuľu, ktorá oddeľuje pacienta od lekárnika,“ priblížil.
Prezident SLeK Ondrej Sukeľ pripomenul, že podľa zákona o liekoch je pacient pri výdaji lieku či zdravotníckej pomôcky uhrádzanej alebo čiastočne uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia povinný na požiadanie predložiť preukaz poistenca, európsky preukaz zdravotného poistenia alebo občiansky preukaz. Rovnako, že lekárnik je podľa legislatívy povinný pri výdaji takéhoto lieku pacienta identifikovať preukazom totožnosti. V opačnom prípade hrozí lekárni pokuta vo výške 500 až 25-tisíc eur.
„Dôležitejšie než riziko sankcie je však riziko prípadného omylu pri výdaji, ktorý hrozí pri nesprávnom zadaní pacientom diktovaného rodného čísla, či riziko zneužitia týchto údajov,“ doplnil Sukeľ.
Pacienti sa sťažujú, že lekárne odmietajú výdaj liekov bez predpisu
SLek poukázal aj na ďalšie neopodstatnené podnety od pacientov. „Pacienti sa napríklad sťažovali, že lekárnici odmietli výdaj dlhodobo užívaného lieku bez lekárskeho predpisu, či požadovali osobné údaje pri výdaji lieku s obsahom omamnej látky,“ ozrejmil.
Asociácia aj komora pripomínajú, že lekárne sú zdravotnícke zariadenia, v ktorých platia jasné pravidlá s cieľom chrániť pacientov. „Apelujeme na ľudí, ktorí z rôznych dôvodov navštívia lekáreň, aby sa k zdravotníckym pracovníkom správali slušne a dôstojne. Cieľom ich práce a poslaním je pomoc a poradenstvo pacientom a požadovanie dokumentov, ako je preukaz poistenca či občiansky preukaz, nie je v žiadnom prípade nezmyselné či zbytočné,“ doplnil Kypr.