Podvodníci využívajú najčastejšie falošné e-maily, SMS správy, telefonáty či kontakt cez sociálnu sieť.
- Až 41 % ľudí na Slovensku má osobnú skúsenosť s podvodníkmi, ktorí sa od nich pokúsili dostať osobné údaje s cieľom ukradnúť im peniaze z bankového účtu.
- Viac ako polovica z nich sa s tým za posledný rok stretla dokonca viackrát.
- Najviac takýchto nekalých praktík sa deje prostredníctvom emailov, nasledujú SMS, telefonáty a sociálne siete. Polovica opýtaných na takéto snahy o podvod nereagovala, len 7 % kontaktovalo banku a 6 % políciu, a 2 % sa nechali podviesť.
Prečo je to dôležité: Výsledky prieskumu upozorňujú na potrebu väčšej ostražitosti pri zdieľaní osobných údajov online a pri komunikácii prostredníctvom emailov, SMS, telefonátov a sociálnych sietí.
Citát: „Podvodné pokusy so snahou vylákať od ľudí osobné údaje sa dejú rôznymi spôsobmi, nezriedka sa pritom človek stretne postupne aj s viacerými. Najčastejšie je to emailom, čo uviedlo až 63 % respondentov, prostredníctvom SMS 42 %, telefonicky 21 % a inými formami, kam patria najmä sociálne siete, 12 % prípadov,“ priblížil výsledky prieskumu Jaroslav Ondrušek, analytik trhu zo spoločnosti Home Credit.
Širší kontext: Svoje heslá na online prístup do banky si väčšina chráni, na druhej strane na neznámych, často rizikových e-shopoch nakupovalo za uplynulých 12 mesiacov až 57 % respondentov.
V prieskume 55 % Slovákov uviedlo, že majú niekoľko hesiel, ktoré využívajú pre všetky svoje účty na sociálnych sieťach, pričom niekde majú heslo rovnaké. Ďalších 12 % všade používa to isté heslo. Čo sa týka hesiel do internetového bankovníctva, drvivá väčšina sa snaží o unikátne heslá (88 %). Okrem toho najčastejšie využívajú jednorazový SMS kód (38 %) či odtlačok prsta (36 %).
Ďalším rizikom, ktoré sa spája s možnosťou úniku osobných údajov, je nakupovanie v neoverených internetových obchodoch, kde podľa prieskumu za posledný rok kúpilo nejaký tovar až 57 % opýtaných. V prípade neznámych e-shopov ich pritom najviac zaujíma cena ponúkaného tovaru (77 %), oveľa viac ako hodnotenie tohto obchodu na internete (45 %).
Reprezentatívny prieskum zrealizovala agentúra STEM/MARK pre Home Credit Slovakia v období od 28. mája do 6. júna.
Prečítaj si aj tieto články: