Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Aneta Gospičová TASR
22. júla 2024 o 12:24
Čas čítania 1:16

Množstvo Slovákov má skúsenosť s podvodníkmi. Toto sú ich najpoužívanejšie praktiky, ktorými okrádajú ľudí

Kategória:
Slovensko
Uložiť Uložené

Podvodníci využívajú najčastejšie falošné e-maily, SMS správy, telefonáty či kontakt cez sociálnu sieť.

  • Až 41 % ľudí na Slovensku má osobnú skúsenosť s podvodníkmi, ktorí sa od nich pokúsili dostať osobné údaje s cieľom ukradnúť im peniaze z bankového účtu.
  • Viac ako polovica z nich sa s tým za posledný rok stretla dokonca viackrát.
  • Najviac takýchto nekalých praktík sa deje prostredníctvom emailov, nasledujú SMS, telefonáty a sociálne siete. Polovica opýtaných na takéto snahy o podvod nereagovala, len 7 % kontaktovalo banku a 6 % políciu, a 2 % sa nechali podviesť.

Prečo je to dôležité: Výsledky prieskumu upozorňujú na potrebu väčšej ostražitosti pri zdieľaní osobných údajov online a pri komunikácii prostredníctvom emailov, SMS, telefonátov a sociálnych sietí.

Citát: „Podvodné pokusy so snahou vylákať od ľudí osobné údaje sa dejú rôznymi spôsobmi, nezriedka sa pritom človek stretne postupne aj s viacerými. Najčastejšie je to emailom, čo uviedlo až 63 % respondentov, prostredníctvom SMS 42 %, telefonicky 21 % a inými formami, kam patria najmä sociálne siete, 12 % prípadov,“ priblížil výsledky prieskumu Jaroslav Ondrušek, analytik trhu zo spoločnosti Home Credit.

Širší kontext: Svoje heslá na online prístup do banky si väčšina chráni, na druhej strane na neznámych, často rizikových e-shopoch nakupovalo za uplynulých 12 mesiacov až 57 % respondentov.

V prieskume 55 % Slovákov uviedlo, že majú niekoľko hesiel, ktoré využívajú pre všetky svoje účty na sociálnych sieťach, pričom niekde majú heslo rovnaké. Ďalších 12 % všade používa to isté heslo. Čo sa týka hesiel do internetového bankovníctva, drvivá väčšina sa snaží o unikátne heslá (88 %). Okrem toho najčastejšie využívajú jednorazový SMS kód (38 %) či odtlačok prsta (36 %).

Ďalším rizikom, ktoré sa spája s možnosťou úniku osobných údajov, je nakupovanie v neoverených internetových obchodoch, kde podľa prieskumu za posledný rok kúpilo nejaký tovar až 57 % opýtaných. V prípade neznámych e-shopov ich pritom najviac zaujíma cena ponúkaného tovaru (77 %), oveľa viac ako hodnotenie tohto obchodu na internete (45 %).

Reprezentatívny prieskum zrealizovala agentúra STEM/MARK pre Home Credit Slovakia v období od 28. mája do 6. júna. 

Anketa:
Skúsil na teba niekto podobnú praktiku?
Áno, už ma takto okradli.
Skúsil, ale nenechal som sa oklamať.
Nie, dávam si pozor.
Áno, už ma takto okradli.
13 %
Skúsil, ale nenechal som sa oklamať.
80 %
Nie, dávam si pozor.
7 %

Prečítaj si aj tieto články:

8. júla 2024 o 14:55 Čas čítania 1:02 Slováci sú podľa prieskumu orientovaní na Západ. Len 8 % opýtaných by uprednostnilo Rusko Slováci sú podľa prieskumu orientovaní na Západ. Len 8 % opýtaných by uprednostnilo Rusko
17. júla 2024 o 20:01 Čas čítania 0:51 NOVÝ PRIESKUM: Parlamentné voľby by vyhralo PS, súboj so Smerom-SD by bol tesný. Danko by sa výsledku vôbec nepotešil NOVÝ PRIESKUM: Parlamentné voľby by vyhralo PS, súboj so Smerom-SD by bol tesný. Danko by sa výsledku vôbec nepotešil
14. júla 2024 o 17:02 Čas čítania 1:04 PRIESKUM: Mnohí Slováci berú home office ako samozrejmosť. Môže to však mať aj mnoho negatívnych vplyvov PRIESKUM: Mnohí Slováci berú home office ako samozrejmosť. Môže to však mať aj mnoho negatívnych vplyvov
peniaze, eurá
Zdroj: Unsplash/Markus Spiske
Späť
Zdieľať
Diskusia