Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
redakcia
14. februára 2025 o 16:25
Čas čítania 4:06

Platená nenávisť na sociálnych sieťach - útoky politikov na novinárov pokračujú

Kategória:
Slovensko
Uložiť Uložené

Útoky na novinárov a médiá naberajú nový rozmer.

Autorom článku je Investigatívne centrum Jána Kuciaka. Refresher ho publikuje v rámci spolupráce a so súhlasom.

Útoky na novinárov a médiá naberajú nový rozmer. Politici na ne využívajú platenú reklamu cez sociálne siete. Premiér Robert Fico pred pár dňami na Facebooku zaútočil na šéfredaktora portálu Aktuality.sk Petra Bárdyho a jeho manželku. Strana Smer zaplatila stovky eur za reklamu na tento príspevok, aby sa dostal k čo najviac ľuďom. Od augusta 2024 sme zaznamenali desiatky sponzorovaných príspevkov, ktoré obsahovali aj útoky voči novinárom a médiám, predovšetkým od predstaviteľov strany Smer, ktorá na sponzoring vynaložila tisíce eur. Ako naznačujú naše zistenia zo Slovenska a v spolupráci s organizáciou Political Capital aj z Maďarska, politici využívajú sociálne siete a reklamu na systematické zastrašovanie novinárov a podkopávanie ich dôveryhodnosti. V mnohých prípadoch tak podnecujú k nenávistným prejavom aj svojich priaznivcov.

Predseda vlády Robert Fico 4. februára na Facebooku zaútočil na šéfredaktora portálu Aktuality.sk, Petra Bárdyho, a jeho manželku, ktorá dlhé roky pracuje pre Policajný zbor SR. V statuse, ktorý publikoval na svojom profile s 320-tisíc sledovateľmi, napísal: „Predseda vlády SR Robert Fico vyslovil počudovanie, že na komunikačnom odbore PZ SR pôsobí manželka šéfredaktora protislovenského, protištátneho a prosorosovského portálu Aktuality, pani Bárdyová, ktorá do svojej práce zjavne prenáša večerné rozhovory so svojím manželom."

Tento príspevok nie je len ďalším verbálnym útokom premiéra na novinárov, ale aj ďalším, ktorého šírenie podporili platenou reklamou. Podľa knižnice reklám od META bola reklama platená stranou SMER aktívna dva dni, od 4. do 6. februára a strana za ňu zaplatila 200 až 299 eur. Reklama zaručovala odhadovanú veľkosť publika viac ako jeden milión účtov ľudí a 60- až 70-tisíc videní.

14. júna 2024 o 17:30 Čas čítania 5:08 Agent SIS, štátny prevrat či Sorosov človek. Konšpirácie o atentáte na premiéra Fica sa šírili aj na TikToku Agent SIS, štátny prevrat či Sorosov človek. Konšpirácie o atentáte na premiéra Fica sa šírili aj na TikToku

„Platená reklama Roberta Fica a strany SMER je problematická, pretože umožňuje šírenie zavádzajúcich naratívov o údajnom prevrate, delegitimizáciu serióznych médií cez osobné útoky a využívanie oficiálnych inštitúcií na politické účely. Tento typ cieleného posolstva môže prehlbovať dezinformačné naratívy a podnecovať nenávisť voči novinárom," hovorí odborník na informačnú bezpečnosť Tomáš Kriššák. Premiér Fico opakovane cielene diskredituje novinára a pri tomto úroku spochybňuje aj profesionalitu jeho manželky tým, že naznačuje, že nie je schopná vykonávať svoju prácu nestranne.

ICJK
Zdroj: ICJK

Nejde o prvý útok Fica voči Bárdymu. Vlani premiér podal na šéfredaktora portálu Aktuality žalobu pre obálku jeho knihy Fico - Posadnutý mocou, na ktorej je Ficova fotografia. Premiér požaduje ospravedlnenie a finančné odškodné dokopy vo výške 200-tisíc eur, 100-tisíc od vydavateľstva a 100-tisíc od autora Bárdyho. Žalobu experti označili za takzvaný SLAPP alebo šikanóznu žalobu a považujú ju za súčasť stratégie zastrašovania novinárov prostredníctvom právnych nástrojov. „Nie je hodná premiéra členskej krajiny Európskej únie," hovorí Pavol Szalai z  medzinárodnej novinárskej organizácie Reportéri bez hraníc.

Robert Fico však nie je jediný, kto útočí na novinárov prostredníctvom sponzorovaných príspevkov na sociálnych sieťach. Od augusta 2024 do 5. februára 2025 obsahoval známky útokov na novinárov alebo nezávislé médiá približne každý tretí sponzorovaný príspevok strany Smer-SD. Vyplýva to z analýzy knižnice reklám Meta pre účty Roberta Fica, Erika Kaliňáka, Juraja Gedru a strany SMER-SD.

16. mája 2024 o 15:00 Čas čítania 2:46 Kriminológ o atentáte na Fica: Prítomným seniorom sa nedá vyčítať to, ako reagovali. Boli v strese a pod tlakom Kriminológ o atentáte na Fica: Prítomným seniorom sa nedá vyčítať to, ako reagovali. Boli v strese a pod tlakom

Identifikovali sme minimálne 200 sponzorovaných príspevkov, v ktorých politici útočia na konkrétne médiá, prostredníctvom spájania s opozičnými stranami označujú ich činnosť za "protislovenskú" či naznačujú ich neobjektívnosť. Príspevky namierené voči médiám dosiahli vyše 9 miliónov zobrazení a politici za ich šírenie zaplatili približne 18 tisíc eur.

ICJK
Zdroj: ICJK

Z knižnice reklám Meta vyplýva aj priemerný dosah týchto príspevkov u jednotlivých politikov. Sponzorované príspevky Roberta Fica dosiahli vyše 113-tisíc zobrazení reklamy v porovnaní s v priemere 59-tisícmi zobrazení u ostatných politikov z analyzovanej štvorice. Analýzou dostupných dát sme zistili, že strana Smer-SD za jeden sponzorovaný príspevok Roberta Fica obsahujúci útok na médiá alebo novinárov zaplatila v priemere asi 211 eur.  

Poradca premiéra a europoslanec Erik Kaliňák útočil na novinárov v sledovanom období v každom druhom sponzorovanom príspevku. Dosiahli priemerne vyše 98 tisíc zobrazení a strana Smer-SD do nich investovala takmer 200 eur na príspevok. Smer na svojom Facebookovom účte sponzoruje aj príspevky ďalších politikov, útočiacich na média. Video v ktorom Richard Glück označuje Denník N a Aktuality za “protivládne a protislovenské” a “popierajúce demokraciu” sa podľa knižnice Meta zobrazilo skoro 30-tisíc krát. 

15. mája 2024 o 19:36 Čas čítania 1:05 Arpád Soltész: Vôbec by ma neprekvapilo, ak by došlo k ďalším násilnostiam (Rozhovor) Arpád Soltész: Vôbec by ma neprekvapilo, ak by došlo k ďalším násilnostiam (Rozhovor)

Spoločnosť Meta v roku 2022 odstránila profil Ľuboša Blahu „z dôvodu opakovaného porušovania pravidiel týkajúcich sa nenávistných prejavov, šikanovania a obťažovania, podnecovania násilia, ako aj dezinformácií a škôd ohľadom covidu-19.“ Napriek tomu Smer-SD ešte v decembri 2024 zaplatil reklamu príspevku Ľuboša Blahu, ktorý útočil na novinárku Denníka N Moniku Tódovú a na Facebook ho skopírovali z jeho Telegramu. Sponzorovaný príspevok sa zobrazil takmer 50-tisíc krát. 

ICJK
Zdroj: ICJK

 Inšpirácia Orbánom

Zvýšený počet útokov na novinárov, ktoré sa šíria vďaka platenej reklame, nie je realitou len na Slovensku. Analýza našich partnerov z maďarskej organizácie Political Capital naznačuje, že maďarský Úrad na ochranu suverenity (Sovereignty Protection Office – SPO) slúži na potláčanie nezávislých médií a občianskej spoločnosti v Maďarsku. Hoci úrad nemá priame represívne právomoci, jeho cieľom je podľa Political Capital vytvárať nátlak na organizácie kritické voči vláde, označovať ich za nástroje zahraničných záujmov a spochybňovať ich legitimitu. Jeho činnosť je založená na podobnom princípe ako ruský zákon o „zahraničných agentoch“ – organizácie financované zo zahraničia sú vykresľované ako hrozba pre suverenitu Maďarska.

Od svojho vzniku vo februári 2024 sa SPO zameral najmä na investigatívne centrum Átlátszó a protikorupčnú organizáciu Transparency International Hungary (TI), ktoré obvinil z nelegitímneho zasahovania do politických procesov. Provládne médiá prevzali naratívy úradu a podporili ich rozsiahlymi kampaňami na sociálnych sieťach.

ICJK
Zdroj: ICJK

Analýza Political Capital odhaľuje, že SPO v decembri 2024 spustil na platforme Meta platené reklamy, ktoré šírili dezinformácie o redakcii Átlátszó a ďalších nezávislých organizáciách. Na tieto kampane v priebehu niekoľkých týždňov vynaložil maďarský viac než tri milióny forintov (približne 7 400 eur). Reklamy štátneho úradu obviňovali Átlátszó zo špionáže a označovali Transparency International za súčasť globálnej lobistickej siete slúžiacej záujmom USA.

14. mája 2024 o 21:15 Čas čítania 5:35 Obľúbili si Dubaj – našli sme Výbohovcov a Počiatkovcov, trvalý pobyt tam mal aj Bödör Obľúbili si Dubaj – našli sme Výbohovcov a Počiatkovcov, trvalý pobyt tam mal aj Bödör

Okrem oficiálnych reklám SPO boli platené príspevky financované aj z osobného profilu Tamása Láncziho, šéfa úradu, za viac než 2,5 milióna forintov (približne 6 140 eur) a ďalších vládnych predstaviteľov. 

Provládna komunikácia tak bola podľa analýzy Political Capital koordinovaná na viacerých úrovniach – od štátneho úradu, cez médiá lojálne vláde, až po cielené propagandistické kampane na sociálnych sieťach. Analýza Political Capital varuje, že hoci SPO zatiaľ nemá represívne právomoci, jeho ďalšie posilňovanie môže viesť k ešte intenzívnejšiemu obmedzovaniu slobody slova v Maďarsku.

Článok má pokračovanie, ktoré si môžeš prečítať na webe ICJK.
Späť
Zdieľať
Diskusia