Tatry Mountain Resorts chystajú už tento rok na zjazdovkách veľký pokus s umelou inteligenciou. Po prstoch im však môže klepnúť Európska únia.
Pán Váhu a Tatier, tak v minulosti prezývali rozprávkovo bohatého šľachtica Matúša Čáka Trenčianskeho. Tatrám však dnes šéfuje s väčšinovým podielom v spoločnosti Tatry Mountain Resorts (TMR) Igor Rattaj. Okrem toho je poslancom v obci Demänovská Dolina. Podporuje stavebnú uzáveru, no zároveň brojí proti neprimeranej ochrane.
„O Demänovskej doline sa spisujú petície a tisíce podpísaných v nej ani v živote nebolo. Chcem, aby si obec povedala, ako chce fungovať. Chcete ísť do extrému? Spravme z doliny národný park, ľudí vyhlásime za kamzíky a zbavíme ich svojprávnosti,“ vyhlásil pre REFRESHER podnikateľ, ktorý je známy kontroverznými vyjadreniami.
V rozhovore zároveň objasnil, či si naozaj myslí, že je globálne otepľovanie hoax, aké sú ďalšie plány spoločnosti TMR a o koľko zdraželi skipasy.
Koľkokrát a kde ste si boli túto sezónu zalyžovať?
To viem celkom presne. V našich strediskách som lyžoval 38-krát. A okrem toho som bol dvakrát lyžovať vo Francúzsku.
Boli ste tam na dovolenke?Bol som tam na festivale na snehu. Volá sa to Tomorrowland Winter.
Čo by ste povedali na to, keby bolo niečo také aj na Slovensku?
Veď preto som tam bol. Aby som sa inšpiroval.
Aké máte pocity po uplynulej sezóne? Bola taká silná, ako ste si mysleli?Vzhľadom na ekonomickú situáciu môžeme povedať, že to bola extrémne dobrá
sezóna. Samozrejme, prišlo menej ľudí. Ale tí, čo prišli, boli ochotní minúť rovnako
veľa, možno aj trochu viac.
V EBITDE (výsledok hospodárenia pred odpočítaním úrokov, daní a odpisov – pozn. red.) sme niekde na úrovni roku 2019, dokonca sme na tom o niečo lepšie. Máme však oveľa viac dlhov, ako sme mali pred pandémiou.
Je pre TMR rok 2023 skôr stabilizačný alebo expanzný?Taká expanzia, akú sme robili doteraz, niekoľko rokov nehrozí. Ak nejaká bude,
bude to prostredníctvom Gopassu, teda systému flexibilných cien a predaja. Chceme
ho ponúkať aj iným strediskám a zariadeniam cestovného ruchu, nielen na
Slovensku. Neviem, či sa vôbec ešte niekedy vrátime ku kupovaniu nových stredísk.
Je to preto, lebo vás už nezaujímajú alebo ste opatrní z finančného hľadiska?Nie je za čo kupovať. Po pandémii máme 40-miliónový výpadok. Museli sme si tie peniaze
požičať a teraz ich musíme splácať. Z hľadiska cash-flow to len tak-tak zvládame.
V médiách nedávno zarezonovalo, že TMR preto žaluje štát. Aké máte podľa vás šance uspieť?
Ťažko povedať. Na Slovensku máme asi menšie šance. Skôr je to mierené na
európsky súdny dvor, ale je vhodné, aby sa vec najprv presúdila na domácej pôde.
Európska únia na pomoc v pandémii vyčlenila určité množstvo peňazí, ktoré pridelila
členským krajinám, a tie s nimi zaobchádzali na základe vlastného kľúča. Na
Slovensku sme nevyčerpali podporu, ktorú si nakoniec zobrali Maďari, Poliaci a iné
krajiny. Myslím si, že došlo k určitej diskriminácii slovenskou vládou namierenej voči vlastným subjektom, čo pokladám aj za morálnu ujmu.
Ako teraz vnímate svoju pozíciu v TMR? Už vás bolo počuť, ako ste vraveli, že vás vedenie už až tak nebaví a chcete pôsobiť len ako vizionár spoločnosti…Stále som jedným z hlavných akcionárov s približne 30-percentným podielom. Firma
narástla na úctyhodné rozmery a stal sa z nej už kvázi koncern. Riadenie začalo byť
skostnatené a covid ho riadne preveril. V tom čase som sa vrátil do výkonu.
Došlo k výrazným čistkám, respektíve preorganizovaniu firmy a jej cieľov. Vrátane
toho, či ideme ďalej investovať a skupovať strediská. Teraz nastal čas, keď z výkonu
potrebujem zase odísť, aby som sa mohol venovať víziám, asi ako Elon Musk.
A akú víziu teda máte?Veľkú. Cestovný ruch bude jedným z prvých odvetví, ktoré budú výrazne zasiahnuté
umelou inteligenciou. To, čo dnes očakávame ako klienti, či už pri lyžovaní, alebo
napríklad v akvaparkoch, to sú vysoko pocitové veci. A záleží na tom, kto vám ten
pocit predá.
Ako to myslíte?Umelá inteligencia dokáže vycítiť emóciu. Vie sa rozprávať s 10-tisíc návštevníkmi v Jasnej, s každým individuálne, na základe informácií, ktoré o nich máme. Časom vás už umelá inteligencia bude poznať a bude vedieť, čo vám má v tej chvíli ponúknuť. U nás bude táto umelá inteligencia v Gopasse. Myslím si, že toto je budúcnosť. Nielen TMR, ale každého v cestovnom ruchu.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aká je Rattajova vízia pre TMR.
- Kedy bude na svahoch umelá inteligencia.
- Či budú skipasy budúci rok drahšie a o koľko zdraželi tento rok
- Či Ukrajinci pomohli TMR s nedostatkom pracovnej sily.
- Ako vníma Rattaj svoju pozíciu poslanca.